Czas: 31 marca 2016 r.
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy
Unima 2000 po roku 2015 oraz perspektyw na kolejne okresy
Unima 2000 widzi możliwości solidnego
wzrostu biznesu
Unima 2000, jeden z najwyższej
klasy integratorów rozwiązań IT, po 10 latach obecności na głównym parkiecie
GPW opiera swój rozwój już na czterech obszarach biznesowych. Spółka od ponad
20 lat integruje i dostarcza rozwiązania IT oraz systemy telekomunikacyjne i
call/contactcenter na rynku polskim (85% sprzedaży) oraz w pozostałych krajach
UE, takich jak kraje nadbałtyckie, Niemcy czy Austria (15% sprzedaży). Spółki
grupy kapitałowej zajmują się dodatkowo systemami okablowania, integracją usług
sieciowych, systemami i instalacjami niskoprądowymi i elektroenergetycznymi,
projektowaniem budynków inteligentnych, organizacją szkoleń i konferencji
branżowych, a także świadczeniem dla podmiotów trzecich profesjonalnych usług
call i contactcenter (m.in. telemarketing, telesprzedaż, infolinia, helpdesk,
przeprowadzanie ankiet, outsourcing sprzedaży).
– Aktywności te można pogrupować
do segmentów telco, niskie prądy, oprogramowanie do zarządzania
nieruchomościami i procesami, contactcenter. Trzeci obszar jest dla nas
obszarem relatywnie nowym, który jednocześnie stwarza możliwości mocnego
wzrostu dzięki postawieniu na współpracę z topowych dostawcą rozwiązań IT w tym
zakresie w skali globalnej, tzn. z firmą Axxerion – powiedział zebranym
Krzysztof Kniszner, Prezes Zarządu Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne SA.
– Nasz produkt, działający w
chmurze, zapewnia optymalizację i ułatwienie przeprowadzania procesów (np.
napraw) oraz oszczędności kosztowe (przeciwdziałanie nadużyciom ze strony
pracowników) i pozyskanie wiedzy o funkcjonowaniu aktywów. Jest to więc idealne
narzędzie dla właścicieli i zarządców nieruchomości, zarówno jeśli chodzi o
fabryki, jak również biurowce, mieszkania czy centra handlowe. W większości
przypadków podmioty te nie posiadają systemów dokumentacji i zarządzania, a
alternatywą do tej pory były systemy IT, kosztujące po kilka milionów złotych.
My oferujemy tanie licencje okresowe dla potrzebnej liczby użytkowników w
systemie SaS (Software as Service), gdzie klient nie ponosi kosztów wstępnych,
nie czeka na wdrożenie, a jedynie uiszcza korzystną opłatę miesięczną czy
roczną. Nie ponosi ryzyka, może sprawdzić skuteczność rozwiązania w praktyce – dodał
Prezes Kniszner.
Z racji modelu sprzedaży (SaS)
Unima 2000, wraz z rosnącą bazą klientów polskiej wersji oprogramowania
Axxerion, zanotuje efekt kuli śnieżnej w realizowanych przychodach i wynikach
finansowych. Wyraźny wpływ na rezultaty finansowe spółki ma być widoczny już od
przyszłego roku. Dużego potencjału popytowego można przy tym spodziewać się
m.in. w sektorze publicznym czy wśród zarządców obiektów komercyjnych.
Uczestnicy spotkania otrzymali
również odpowiedzi na temat charakterystyki pozostałych rynków, w tym
rozproszenia branżowego klientów, co zapewnia stabilność prowadzonego biznesu.
– W zakresie rozwiązań segmentu
telco jesteśmy w top10 w Polsce. To rynek niszowy, zapewniający atrakcyjne
marże. Niskie prądy to natomiast sektor budowlany, gdzie niższe marże nadrabia
się większymi wolumenami. Cieszy nas dynamiczny rozwój naszych dwóch
lokalizacji contactcenter, w których mamy obłożenie dla 300 stanowisk, a
naszymi klientami są m.in. banki czy operator platformy telewizyjnej. Co ważne,
cała grupa kapitałowa ma zdywersyfikowany portfel klientów – wyjaśniał
Krzysztof Kniszner.
Jednocześnie zaznaczył, że jeśli
nie pojawią się negatywne czynniki zewnętrzne, to są podstawy do optymizmu w
kwestii przychodów na ten rok na podstawie aktualnego backlogu, który jest
większy i pewniejszy niż rok wcześniej. Ponadto spółka wypełnia portfel
zamówień już na lata 2017-2018.
Pytania uczestników spotkania
dotyczyły także rynkowej wyceny spółki na tle jej potencjału i posiadanych
aktywów.
– Spółka w moich oczach jest
ewidentnie niedoszacowana. Nawet wartość księgowa jest około 3 razy wyższa niż
kapitalizacja, nie mówiąc o potencjale spółki. Tym bardziej, że możemy być na
radarze potencjalnych inwestorów branżowych – zaznaczył Prezes Kniszner.
Dodał, iż choć obecnie nie
prowadzi konkretnych rozmów, to jako prezes i główny akcjonariusz spółki jest
zainteresowany rozważeniem ofert.
– Inwestor branżowy mógłby nas
przejąć i rozwijać – powiedział Krzysztof Kniszner.
W ogłoszonej w styczniu 2015 r.
strategii Unima 2000 zakłada m.in. stabilny wzrost sprzedaży, zintensyfikowanie
sprzedaży o nowe technologie mobilne i facility management. Sytuacja finansowa spółki
jest bardzo dobra, dlatego też nie planuje emisji obligacji i akcji, a rozwój
opiera o środki własne i kredyty bankowe. Co więcej, Unima 2000 to spółka
dywidendowa.
– Właśnie wypłaciliśmy 17 gr na
akcję dywidendy za rok 2014, co stanowiło 75% zysku netto. Rekomendację co do
wysokości dywidendy z zysku roku 2015 przedstawimy jako zarząd po publikacji
zaudytowanego raportu rocznego, zatem mówimy o początku maja – oświadczył Prezes Kniszner.
Zgodnie z przyjętą polityką
dywidendy, do akcjonariuszy Unimy 2000 w formie dywidendy ma trafiać co
najmniej 25% zysku netto. Narastająco po czterech kwartałach 2015 roku spółka
zaraportowała 0,6 mln zł jednostkowego zysku netto przy przychodach
przekraczających 33 mln zł.
– Ze względu na zatrzymanie rynku
w IV kwartale zeszłego roku ze względu na niepewność sektora bankowego względem
nowych podatków czy rozwiązania kwestii kredytów walutowych nasze przychody
dość istotnie ucierpiały. Wypracowanie zysku netto jest naszym sukcesem.
Obecnie koniunktura jest zdecydowanie lepsza – zakomunikował Prezes Kniszner.
Linki:
Prezentacja z konferencji -[gt] link