Data: 5 września 2019 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy
Amica po pierwszym półroczu 2019 oraz perspektyw na kolejne okresy, w tym na
rynku hiszpańskim dzięki marce Fagor

Marka Fagor
zwielokrotni sprzedaż Grupy Amica w Hiszpanii

W trakcie spotkania z
przedstawicielami mediów na temat pierwszego półrocza 2019 Amica opublikowała
raport bieżący, w którym poinformowała o przejęciu praw do marki Fagor.

Podczas poprzedniego spotkania wynikowego wskazywałem, że chcielibyśmy
rozstrzygnąć temat Fagora do czasu kolejnego spotkania tego typu. Z
przyjemnością mogę poinformować, że właśnie została podpisana długoterminowa umowa
dzierżawy marki Fagor z możliwością jej zakupu. To bardzo duży i szybki sukces
nowej pani wiceprezes ds. sprzedaży Aliny Jankowskiej-Brzóski, która przerwała
impas w długich negocjacjach i skierowała je na właściwe tory, finalizując umowę
w trzy miesiące
– skomentował Michał Rakowski, Członek Zarządu ds.
Finansowych Grupy Amica.

Amica przejmuje prawa do
sprzedaży dużego AGD (w tym sprzętu grzejnego, okapów, mikrofalówek, lodówek i
zamrażarek, pralek i suszarek oraz zmywarek) pod marką Fagor na 15 lat z automatycznym
przedłużeniem na kolejne 15 lat (raport bieżący – link, informacja
prasowa – link). Opłaty licencyjne oparte są na
przychodach realizowanych pod marką Fagor, przy czym przez pierwsze cztery lata
minimalne opłaty wyniosą odpowiednio po 1,0 mln EUR dla pierwszych dwóch lat,
1,1 mln EUR dla trzeciego roku i 1,3 mln EUR dla czwartego roku.

To dla
nas nowy sposób przejmowania marek, gdyż do tej pory kupowaliśmy całe spółki.
Fagor przez dwa lata był w zawieszeniu, ale mimo to świadomość marki przekracza
w Hiszpanii 85%, a w co drugim domu znajduje się sprzęt z logo Fagora i nadal
jest to marka wymieniana spontanicznie jako związana ze sprzętem grzejnym. Jest
to więc bardzo popularna marka w Hiszpanii i zamierzamy ten fakt wykorzystać.
To również mocna marka w Portugalii, a także na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej,
ma także potencjał np. we Francji. Marka Fagor bardzo dobrze wpisuje się w
nasze portfolio, w którym jest już Amica, CDA, Gram i Hansa, podobnie jak
wpisuje się w realizację strategii HIT2023, której aktualizację planujemy na IV
kwartał
– powiedział CFO Grupy Amica.

Warto zaznaczyć, że o ile w
pierwszej połowie 2019 roku sprzedaż Amiki w Hiszpanii miała wartość 1,4 mln
EUR, o tyle sprzedaż dużego AGD pod marką Fagor potrafiła przekraczać 100 mln
EUR rocznie.

Zamierzamy wykorzystać szansę i zwielokrotnić obecną sprzedaż na
rynkach, gdzie możemy już wykorzystać markę Fagor. Pojawimy się z nią w
sklepach już w tym roku, a w przyszłym – po najbliższym planowaniu indeksów
sprzedażowych w sieciach handlowych – będzie to już mocna obecność. W ślad za
rozwojem sprzedaży zamierzamy zwiększać skalę naszej spółki hiszpańskiej, w
której obecnie zatrudnionych jest około 15 osób. Większe zatrudnienie i
zwiększanie mocy wytwórczych w zakładzie we Wronkach będzie kolejnym efektem
używania marki Fagor przez Grupę Amica, gdyż będziemy musieli sprostać popytowi
na sprzęt grzejny pod naszą nową marką
– zaznaczył Michał Rakowski.

Spotkanie w naturalny sposób
dotyczyło również świeżo opublikowanego raportu półrocznego, w którym widać
stabilny wzrost Grupy Amica. W drugim kwartale zysk operacyjny wzrósł o 11%
rdr, a wskaźniki płynności i zadłużenia pozostały na bezpiecznych, stabilnych
poziomach (informacja prasowa – link). W całym półroczu Grupa Amica wypracowała blisko 88 mln
PLN wyniku EBITDA przy 1,4 mld PLN przychodów. Zysk brutto (53 mln PLN, +1%
rdr) znalazł się pod presją wyższych kosztów finansowych, natomiast wynik netto
nie jest porównywalny ze względu na wycenę aktywa podatkowego związanego z
prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Jesteśmy w trakcie już trzeciego zezwolenia z łącznie 120 mln PLN do
aktywacji do czerwca przyszłego roku przy 25% uldze od wartości inwestycji. To
wciąż znaczący impuls, wspierający nasze inwestycje rozwojowe we Wronkach

podkreślił CFO Grupy Amica.

W kontekście rosnącego popytu na
wyroby z fabryki we Wronkach i rosnących mocy produkcyjnych pytania uczestników
spotkania dotyczyły radzenia sobie Amiki z brakiem pracowników na lokalnym
rynku.

Zatrudniamy ponad 2,2 tys. osób, wspieramy się pracownikami z Ukrainy,
w ramach CSR umożliwiamy pracę osadzonym w pobliskim zakładzie karnym,
testujemy zatrudnianie pracowników z Indonezji. Stwarzamy korzystne warunki
pracy rodzicom małych dzieci, m.in. poprzez stworzenie przedszkola na terenie
zakładu
– wskazał przedstawiciel Grupy Amica.

Patrząc na rynki zagraniczne, największym regionem jest
Zachód z największymi europejskimi rynkami lokalnymi AGD w postaci Niemiec,
Francji i Wlk. Brytanii.

W Niemczech i Wlk.
Brytanii mamy już dobrą pozycję rynkową. Z kolei zapowiadałem, że Francja może być
czarnym koniem tego roku i podtrzymuję tę opinię
– powiedział Michał
Rakowski.

Wskazał też na dobre przyjęcie rynkowe nowych linii
produktowych Amiki – Q-type i X-type oraz optymistyczne perspektywy rynku
rosyjskiego na drugą połowę bieżącego roku. Przychody z tego rynku spadły w
pierwszym półroczu o 15% rdr, notując zniżkę w zakresie towarów przy dobrej
passie sprzętu grzejnego. Dobre perspektywy mają również inne duże rynki, jak
Polska czy szerzej – poszczególne regiony geograficzne.

Potencjalne
spowolnienie gospodarcze w Europie może dodatkowo pomóc biznesowo Grupie Amica,
gdyż w takich okresach konsumenci wybierają relatywnie tańsze produkty, w
których mamy silną pozycję
– podkreślił CFO Michał Rakowski.

Linki:

Informacja prasowa po
H1 2019 – link

Informacja prasowa
nt. marki Fagor – link

Raport okresowy H1
2019 Grupy Amica – link

Raport bieżący nt.
marki Fagor – link