Data: 31 marca 2023 roku
Temat: Omówienie sytuacji Grupy Amica po roku 2022
Amica opracuje nową strategię długoterminowego rozwoju, chce uwolnić potencjał marek
Grupa Amica ma za sobą kolejny rok pełen wyzwań, z którego wyszła wzmocniona. Niespodziewana wojna w Ukrainie i procesy inflacyjne w oczywisty sposób dotknęły jednak rezultaty finansowe, choć czwarty kwartał pokazał już pozytywne tendencje względem dwóch wcześniejszych [więcej tutaj]. Ambicje Zarządu są jednak ustawione dużo wyżej.
– Nikogo te wyniki nie zadowalają. Budżety na rok 2022 przygotowaliśmy ostrożnie, mając na względzie bardzo mocne wzrosty kosztów z w roku 2021. Rzeczywistość przerosła jednak nasze wyobrażenia, a wybuch wojny w Ukrainie sprawił, że jesteśmy tu, gdzie jesteśmy. Negatywnych czynników przybyło, nie potrafiliśmy przeciwstawić się wszystkim na raz – wskazał Jacek Rutkowski, CEO Grupy Amica.
– W rok 2023 weszliśmy z dużą niepewnością, widzimy spadki sektora chcemy odwrócić negatywne trendy. Chcemy mocniej postawić na nasze marki – Amica, Fagor, Gram, CDA. Dokonujemy zmian w strukturze organizacyjnej, dokonujemy zmian w podejściu do rynków. Mamy tu wielki potencjał, mamy tu wielkie rezerwy do uruchomienia, a wyrazem tych zmian będzie CMO w składzie zarządu nowej kadencji – dodał Prezes Rutkowski.
Zaznaczył również, że pierwotny plan zakładał, iż na dzisiejszym spotkaniu Amica ogłosi długoterminową strategię S30+.
– Prace były już na ukończeniu, ale to co wypracowaliśmy, stało się już nieaktualne. W tym roku formalnie obowiązuje jeszcze strategia HIT2023, natomiast zamierzamy pracować nad nową strategią w drugiej połowie roku. Może ona składać się z dwóch części, 3-4-letniej, na trudny do prognozowania najbliższy czas oraz długoterminowej, zakładającej nasze dążenia i warianty rozwoju. Ogólnie nastroje recesyjne są dla nas szansą rynkową – powiedział Prezes Jacek Rutkowski.
– Jestem przekonany, że w przyszłym roku, na takiej samej konferencji, osiągniemy nasze cele i spotkamy się w zupełnie innych nastrojach – dodał CEO Grupy Amica.
Spółka kontynuuje ekspansję geograficzną i produktową. Z uwagi na konkurencję nie ujawnia jednak szczegółów swoich działań i planów. Patrząc z kolei na rok 2022, pozytywnym zaskoczeniem jest rozwój sprzedaży w Azji Centralnej, obsługiwany przez spółkę kazachską. Dobrze zachowuje się sprzedaż w Niemczech, rośnie popyt w Skandynawii wraz z powrotem ważnych klientów.
– W rok 2023 weszliśmy bardzo dobrze przygotowani nie tylko produktowo, handlowo, ale również finansowo. Rok 2022 zamknęliśmy z bardzo niskim wskaźnikiem dług netto do EBITDA, wypracowaliśmy dużo gotówki z działalności operacyjnej, zoptymalizowaliśmy zapasy i kapitał pracujący, istotnie zmniejszyliśmy zadłużenie – podkreślił Michał Rakowski, CFO Grupy Amica.
Niewielka, ale jednak strata netto na poziomie skonsolidowanym za rok 2022 oraz wielowymiarowa niepewność na najbliższe kwartały skłaniają Zarząd do ostrożnej rekomendacji w zakresie wypłat dla akcjonariuszy po kilkunastu latach bycia spółką dywidendową.
– Zarząd w tym roku prawdopodobnie nie zarekomenduje wypłaty dywidendy za 2022 rok, chcąc być lepiej przygotowany na 2023 rok także gotówkowo. Zdrowy rozsądek wskazuje na to, żeby dywidendy nie wypłacać. Uznaję to za bardziej jednorazowe zdarzenie niż zmianę naszego postrzegania jako spółki dywidendowej – wskazał Prezes Rutkowski.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej, w tym w nagraniu wideo konferencji.
Linki:
Prezentacja z konferencji rocznej
Informacja prasowa nt. wyników
Raport okresowy Grupy Amica za rok 2022