Data:
10.09.2013
Miejsce:
Warszawa
Temat:
Prezentacja wyników za 1H2013 oraz perspektyw na kolejne okresy
Rawlplug
rozpoczyna inwestycje w sprzedaż, liczy na szybki wzrost
Grupa Rawlplug (d. Koelner),
wiodąca grupa na rynku zamocowań, zanotowała w pierwszej połowie 2013 roku
304,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co pozwoliło jej na wygenerowanie 27,5
mln zł wyniku EBITDA i 5,7 mln zł zysku netto. To 8,8 proc. mniej przychodów
niż w analogicznym okresie 2012 roku, 26,6 proc. mniej EBITDA i 60,1 proc.
mniej zysku netto. Trend jest jednak niezwykle pozytywny, patrząc na
poszczególne kwartały minionego półrocza. Dołek rynkowy z czwartego kwartału
2012 roku i pierwszego kwartału br. najwyraźniej jest już za nami. Patrząc rok
do roku w I kw. przychody zniżyły się o 16,4 proc. EBITDA o 46,6 proc., a zysk
netto – o 99,5 proc. Tymczasem w II kw.
przychody były niższe niż rok wcześniej jedynie o 1,6 proc., wynik
EBITDA – o 7,8 proc., a zysk netto – o 5,6 proc.
– Patrzymy z optymizmem w przyszłość, jesteśmy przygotowani do dużego
skoku wyników dzięki wysokiej dźwigni operacyjnej. W tym roku spodziewamy się,
że powtórzymy wynik z zeszłego roku – powiedział uczestnikom spotkania
Radosław Koelner, Prezes Zarządu Rawlplug SA.
Grupa Rawlplug kończy właśnie
wieloletni proces inwestycyjny, którego ukoronowaniem jest uruchomienie w
zakładzie w Łańcucie dwóch nowych linii hartowniczych, umożliwiających na
wyłączenie z eksploatacji starych urządzeń (uruchomienie miało nastąpić w
czerwcu br, jednak kanadyjski dostawca nie dotrzymał terminu). Pozwoli to nie
tylko na wytwarzanie wyżej marżowego asortymentu, ale również na zmniejszenie
ilości zużywanej energii elektrycznej i gazu. Oszczędności mają wynieść 70
proc., czyli 3-5 mln zł rocznie.
– Do tej pory dokonaliśmy potężnych inwestycji w majątek trwały – w
rozwój mocy produkcyjnych, rozwój możliwości produkcji wysoko przetworzonych
produktów, a także w duży wzrost efektywności. Ten proces już się właśnie
kończy i zaczynamy inwestować w sprzedaż, w marketing, w marki i dystrybucję
– zapowiedział Prezes Koelner.
– Inwestycje w handel przynoszą zwrot zdecydowanie szybciej niż w
produkcję – podkreślił.
Czy Grupa Rawlplug zacznie
wykorzystywać w kolejnych kwartałach pozytywną stronę wysokiej dźwigni
operacyjnej? Wszystko na to wskazuje, gdyż ożywia się rynek budowlany. Polskie
Składy Budowlane mówiły jeszcze przed kilkoma miesiącami, że zanotują spadek
sprzedaży w tym roku o 15 proc. Teraz spodziewają się powtórzenia wyniku zeszłego
roku.
– W ostatnich 7 miesiącach liczba dźwigów w Londynie podwoiła się do 1,4
tys., podczas gdy przez ostatnie 6 lat były tam tylko spadki. To nie są
odosobnione przypadki – podkreślił Prezes Koelner.
Grupa Rawlplug stawia na własne
produkty (nie na towary handlowe), silną markę Rawlplug, pozwalającą generować
marże brutto na sprzedaży powyżej 45 proc. oraz na kolejne innowacyjne
produkty.
– Tylko w minionym roku wydaliśmy na aprobaty techniczne, R[&]D,
patenty, testy 11 mln zł. Utrzymanie patentów to 2 mln zł rocznie. Czas, aby
zacząć to dyskontować. Zgłaszają się do nas już firmy zainteresowane patentami
czy aprobatami. Widać, że zaczynamy grać w pierwszej lidze. To my jesteśmy
pokazywani jako innowacyjna firma – zauważył Radosław Koelner.
Kierowana przez niego spółka
wygrała właśnie proces w Niemczech, dotyczący utrudnionego wejścia na rynek.
Kolejna sprawa dotyczy RPA, gdzie lokalny były dystrybutor Rawlpluga sprzedawał
pod tą marką w większości produkty z innych źródeł.
– Z tego tytułu oczekujemy realnie pozytywnego one-offu rzędu kilku
milionów złotych przy roszczeniach opiewających na kilkanaście milionów
złotych. Co jednak najważniejsze, oczyściliśmy sytuację i obecny dystrybutor
zapewnia nam dynamiczny wzrost sprzedaży w RPA – podkreślił Prezes Koelner.
Dodał, że Rawlplug jest obecny na
dynamicznie rosnących rynkach, jak np. Katar, gdzie powstają stadiony czy nowe
linie kolejowe. W tym roku przychody Rawlpluga z tego kraju mają wynieść 4-5
mln zł, a w przyszłym – już 12-15 mln zł.
– Dzięki „twardym” inwestycjom zwiększyliśmy potencjał sprzedażowy. Przy
mocowaniu siedzeń na stadionie Wembley, dachu, fasadach, instalacji barierek i
poręczy, instalacjach mediów zużyto naszych produktów za 800 tys. GBP. Dziś,
przy obecnym asortymencie i organizacji, spodziewałbym się kontraktu na 1,5 mln
GBP. O naszej efektywności świadczy to, że Hilti w Dubaju zatrudnia około 130
osób, a my 11, podczas gdy przychody kształtują się na poziomie 1 do 6 –
powiedział Radosław Koelner.
Podkreślił, że Rawlplug został
wybrany do dostaw przy budowie nowej linii (23 km) metra w Londynie, a powstała
od zera zdolność produkcyjna elementów ze stali nierdzewnej w Łańcucie
niezwykle szybko rośnie dzięki popytowi na tego typu produkty.
Do pobrania:
Prezentacja z konferencji [plik]
Raport okresowy Grupy Rawlplug SA za 1H2013 [link]