Data:
10.09.2013

Miejsce:
Warszawa

Temat:
Prezentacja wyników za 1H2013 oraz perspektyw na kolejne okresy

Rawlplug
rozpoczyna inwestycje w sprzedaż, liczy na szybki wzrost

Grupa Rawlplug (d. Koelner),
wiodąca grupa na rynku zamocowań, zanotowała w pierwszej połowie 2013 roku
304,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co pozwoliło jej na wygenerowanie 27,5
mln zł wyniku EBITDA i 5,7 mln zł zysku netto. To 8,8 proc. mniej przychodów
niż w analogicznym okresie 2012 roku, 26,6 proc. mniej EBITDA i 60,1 proc.
mniej zysku netto. Trend jest jednak niezwykle pozytywny, patrząc na
poszczególne kwartały minionego półrocza. Dołek rynkowy z czwartego kwartału
2012 roku i pierwszego kwartału br. najwyraźniej jest już za nami. Patrząc rok
do roku w I kw. przychody zniżyły się o 16,4 proc. EBITDA o 46,6 proc., a zysk
netto – o 99,5 proc. Tymczasem w II kw.
przychody były niższe niż rok wcześniej jedynie o 1,6 proc., wynik
EBITDA – o 7,8 proc., a zysk netto – o 5,6 proc.

Patrzymy z optymizmem w przyszłość, jesteśmy przygotowani do dużego
skoku wyników dzięki wysokiej dźwigni operacyjnej. W tym roku spodziewamy się,
że powtórzymy wynik z zeszłego roku
– powiedział uczestnikom spotkania
Radosław Koelner, Prezes Zarządu Rawlplug SA.

Grupa Rawlplug kończy właśnie
wieloletni proces inwestycyjny, którego ukoronowaniem jest uruchomienie w
zakładzie w Łańcucie dwóch nowych linii hartowniczych, umożliwiających na
wyłączenie z eksploatacji starych urządzeń (uruchomienie miało nastąpić w
czerwcu br, jednak kanadyjski dostawca nie dotrzymał terminu). Pozwoli to nie
tylko na wytwarzanie wyżej marżowego asortymentu, ale również na zmniejszenie
ilości zużywanej energii elektrycznej i gazu. Oszczędności mają wynieść 70
proc., czyli 3-5 mln zł rocznie.

Do tej pory dokonaliśmy potężnych inwestycji w majątek trwały – w
rozwój mocy produkcyjnych, rozwój możliwości produkcji wysoko przetworzonych
produktów, a także w duży wzrost efektywności. Ten proces już się właśnie
kończy i zaczynamy inwestować w sprzedaż, w marketing, w marki i dystrybucję

– zapowiedział Prezes Koelner.

Inwestycje w handel przynoszą zwrot zdecydowanie szybciej niż w
produkcję
– podkreślił.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Koelner/10.09 Rawlplug (2).jpg

Czy Grupa Rawlplug zacznie
wykorzystywać w kolejnych kwartałach pozytywną stronę wysokiej dźwigni
operacyjnej? Wszystko na to wskazuje, gdyż ożywia się rynek budowlany. Polskie
Składy Budowlane mówiły jeszcze przed kilkoma miesiącami, że zanotują spadek
sprzedaży w tym roku o 15 proc. Teraz spodziewają się powtórzenia wyniku zeszłego
roku.

W ostatnich 7 miesiącach liczba dźwigów w Londynie podwoiła się do 1,4
tys., podczas gdy przez ostatnie 6 lat były tam tylko spadki. To nie są
odosobnione przypadki
– podkreślił Prezes Koelner.

Grupa Rawlplug stawia na własne
produkty (nie na towary handlowe), silną markę Rawlplug, pozwalającą generować
marże brutto na sprzedaży powyżej 45 proc. oraz na kolejne innowacyjne
produkty.

Tylko w minionym roku wydaliśmy na aprobaty techniczne, R[&]D,
patenty, testy 11 mln zł. Utrzymanie patentów to 2 mln zł rocznie. Czas, aby
zacząć to dyskontować. Zgłaszają się do nas już firmy zainteresowane patentami
czy aprobatami. Widać, że zaczynamy grać w pierwszej lidze. To my jesteśmy
pokazywani jako innowacyjna firma
– zauważył Radosław Koelner.

Kierowana przez niego spółka
wygrała właśnie proces w Niemczech, dotyczący utrudnionego wejścia na rynek.
Kolejna sprawa dotyczy RPA, gdzie lokalny były dystrybutor Rawlpluga sprzedawał
pod tą marką w większości produkty z innych źródeł.

Z tego tytułu oczekujemy realnie pozytywnego one-offu rzędu kilku
milionów złotych przy roszczeniach opiewających na kilkanaście milionów
złotych. Co jednak najważniejsze, oczyściliśmy sytuację i obecny dystrybutor
zapewnia nam dynamiczny wzrost sprzedaży w RPA
– podkreślił Prezes Koelner.

Dodał, że Rawlplug jest obecny na
dynamicznie rosnących rynkach, jak np. Katar, gdzie powstają stadiony czy nowe
linie kolejowe. W tym roku przychody Rawlpluga z tego kraju mają wynieść 4-5
mln zł, a w przyszłym – już 12-15 mln zł.

Dzięki „twardym” inwestycjom zwiększyliśmy potencjał sprzedażowy. Przy
mocowaniu siedzeń na stadionie Wembley, dachu, fasadach, instalacji barierek i
poręczy, instalacjach mediów zużyto naszych produktów za 800 tys. GBP. Dziś,
przy obecnym asortymencie i organizacji, spodziewałbym się kontraktu na 1,5 mln
GBP. O naszej efektywności świadczy to, że Hilti w Dubaju zatrudnia około 130
osób, a my 11, podczas gdy przychody kształtują się na poziomie 1 do 6

powiedział Radosław Koelner.

Podkreślił, że Rawlplug został
wybrany do dostaw przy budowie nowej linii (23 km) metra w Londynie, a powstała
od zera zdolność produkcyjna elementów ze stali nierdzewnej w Łańcucie
niezwykle szybko rośnie dzięki popytowi na tego typu produkty.

Do pobrania:

Prezentacja z konferencji [plik]

Raport okresowy Grupy Rawlplug SA za 1H2013 [link]

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Koelner/10.09 Rawlplug (3).jpg