Analitycy widzą duży potencjał w dystrybucji IT

Obserwowane od pewnego czasu spowolnienie gospodarcze może wywołać pewne zawirowania w branży, jednak analitycy dostrzegają duży potencjał wzrostu w dystrybucji IT.

 – Od kilku lat jestem pozytywnie nastawiony do tego sektora. Dystrybutorzy IT dobrze zachowywali się w czasie pandemii, gdy był mocny popyt na sprzęt. W ostatnich kwartałach nadal notują dobre wyniki mimo wysokiej bazy. Natomiast nasze prognozy na 2023 r. nie są wymagające – ze względu m.in. na spowolnienie gospodarcze spodziewamy się dynamik zbliżonych do zera w przypadku zysków – mówi Jakub Viscardi, analityk DM BOŚ.

Rosnący poziom cyfryzacji sprawia, że popyt na sprzęt utrzymuje się na wysokim poziomie. Pomagają także programy rządowe, takie jak laptopy dla uczniów czy nauczycieli.

 – Średnie nakłady na IT per capita w Polsce dynamicznie rosną i wynoszą ok. 160 USD, ale to wciąż znacznie poniżej średniej unijnej. Powinniśmy gonić najlepszych, a tam nakłady są trzy razy wyższe niż u nas – mówi Andrzej Przybyło, prezes AB.

Wrocławski dystrybutor od wielu lat rośnie szybciej od rynku. Stałe rozszerzanie asortymentu produktów, działanie w wielu kanałach i podpisywanie nowych umów dystrybucyjnych wzmacniają pozycję zarówno na rynku polskim, jak czeskim i słowackim.

Widzimy zwiększenie zainteresowania cyberbezpieczeństwem, korzystamy również na postępującej zmianie w dystrybucji oprogramowania, które przenosi się do chmury. To wymagało dużych inwestycji, ale dzięki nim zostaliśmy wybrani przez Microsoft na regionalnego partnera, a dynamiki sprzedaży na naszych platformach cloud są wyższe niż oczekiwaliśmy. Każdy z naszych rynków ma potencjał wzrostu, a dodatkowo zamierzamy być beneficjentami relatywnie nowych trendów, jak gospodarka obiegu zamkniętego czy „wszystko jako usługa” (XaaS), gdzie software był pierwszy, ale wspieramy również ten format w zakresie urządzeń i infrastruktury – mówi Andrzej Przybyło, prezes AB.

Wśród konkurencji AB wyróżnia się stabilnością marż, które w tej branży nigdy nie były wysokie. Wrocławski dystrybutor stawia na stałą współprace z vendorami, która daje większe poczucie bezpieczeństwa. Analitycy oceniają potencjał wzrostu AB na 32 – 44 proc.

Więcej w „Pusie Biznesu” z dn. 24.02.2023 na str. 16 lub na: https://www.pb.pl/