Ekspansja marek: Cormay i Rawlplug na topie

W najnowszym wydaniu tygodnika „Bloomberg Businessweek
Polska” ukazał się artykuł o krajowych liderach, wcielających w życie
globalny model biznesowy, zakładającym szybkie wejście na nowe rynki. Ekspansja
jest tu dokonywana głównie przez przejecie spółki posiadającej już spory udział
w miejscowym rynku lub/i silną markę. Dobrym przykładem jest tu PZ Cormay,
który już 3 lata temu przejął szwajcarską spółkę Orphée. Obecnie sprzedaje
swoje odczynniki i sprzęty laboratoryjne pod szwajcarską marką, znaną z
wysokiej jakości i pozytywnie kojarzącą się w branży medycznej. Takie posunięcie
oznacza wiele korzyści – od zwiększenia marż do oszczędności czasu i pieniędzy związanych
z ewentualną reklamą własnej marki. Obecnie cała produkcja i dystrybucja Grupy
Cormay jest przenoszona do szwajcarskiej spółki, a polska Grupa Cormay korzysta
z ogólnie respektowanego na świecie znaczka „Swiss made”.

Jako przykład firmy, która poszła nawet krok dalej w
dziedzinie ekspansji dzięki zakupionym zagranicznym markom, jest Rawlplug,
czyli do niedawna Koelner. Jest to krajowy lider w branży zamocowań, który
większość sprzedaży realizuje za granicą. Ma też ambicję zostać jednym ze światowych
liderów w swojej branży. Zarejestrowana w lipcu zmiana nazwy spółki na Rawlplug
potwierdza obrany kierunek. Rawlplug to marka brytyjska z ponad 100-letnią
tradycją, którą w trudniejszym dla niej okresie przejął Koelner. Potencjał
marki Rawlplug na rynku światowym pozwala spółce już na starcie być na pozycji
uprzywilejowanej. Tym samym, mając do dyspozycji możliwość wejścia od razu do
najwyższej światowej ligi, spółka przeszła transformację
technologiczno-organizacyjną i obecnie zaczyna odcinać kupony od niezwykle
pozytywnych efektów swojego śmiałego przedsięwzięcia.

Dowiedz się więcej z „Bloomberg Businessweek
Polska” wydanie z 26.08.2013 r. strona 20.