Data: 10 lutego 2017 r.

Miejsce: Warszawa

Tematyka: Omówienie sytuacji Gekoplast SA na początku roku
2017 oraz perspektyw na przyszłość


Gekoplast zyskuje dzięki wcześniejszym inwestycjom

Największy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producent
płyt komórkowych z polipropylenu – Gekoplast z Krupskiego Młyna – ma za sobą
kolejny wzrostowy rok. Tak wynika z opublikowanych właśnie szacunkowych wyników
finansowych za rok 2016. Przychody wzrosły o 5% w ujęciu rok do roku, a dzięki
wzrostowi realizowanych marż wynik EBITDA skoczył o 18%, natomiast zysk netto –
o 12%. Więcej informacji można znaleźć tutaj (LINK).

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Gekoplast/10.02.17_Geko_2.jpg Jesteśmy zadowoleni z rozwoju biznesu, choć jako zarząd
czujemy pewien niedosyt, patrząc na nasze pierwotne, dużo ambitniejsze cele na
rok 2016. Jesteśmy przekonani, że rok 2017 może być wyraźnie wzrostowy. W marcu
planujemy opublikować prognozę finansową na bieżący rok
– powiedział Piotr
Górowski, Prezes Zarządu Gekoplast SA.

Zapowiedział również, że Gekoplast pozostanie spółką
dywidendową.

Zarekomendujemy Walnemu Zgromadzeniu wypłacenie połowy
zysku roku 2016 w formie dywidendy, co oznaczałoby wyższą dywidendę niż rok
temu. Mówimy o około 0,52 zł na akcję, czyli blisko 5% stopy dywidendy

powiedział Prezes Górowski.

Wypłaty wysokich dywidend umożliwia zrealizowany już duży
program inwestycyjny, który w 2016 roku miał wartość 13,6 mln zł, a łącznie w
okresie lat 2011-2016 – aż 37,5 mln zł.

W tym roku planujemy jeszcze nieduże projekty zwiększające
automatyzację i optymalizację produkcji, szacunkowo mówimy o nakładach rocznych
rzędu 5-6 mln zł. Nadszedł już czas, aby odcinać kupony z przeprowadzonych
wcześniej inwestycji, które zwiększyły nasze moce produkcyjne o blisko 90% i
zdecydowanie poprawiły naszą efektywność oraz jakość wyrobów, poszerzając też
ich portfolio
– zaznaczył Prezes Górowski.

Klienci Gekoplastu reprezentują rozmaite branże, a do
najistotniejszych należą motoryzacja, RTV/AGD i budownictwo. Zaraz za podium w
2016 roku znalazł się przemysł szklarski, którego udział rok do roku wzrósł z
1% do 10% sprzedaży./wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Gekoplast/10.02.17_Geko_3.jpg

To zasługa naszego hitu sprzedażowego, jakim są przekładki
transportowe, używane często przez huty szkła do transportu np. butelek.
Layer-pady to dla nas nowy produkt i wciąż pracujemy nad jego rentownością, w
czym z pewnością pomocna będzie kolejna maszyna do zatapiania brzegów
(uruchomienie planowane na bieżący miesiąc), dalsze zwiększanie skali i lepsze
pozyskiwanie surowca z recyklingu
– powiedział Prezes Piotr Górowski.

Za layer-padami stoją unikatowe technologie, dedykowane
linie produkcyjne. To wbrew pozorom bardzo wyrafinowany produkt. W Europie,
poza nami, funkcjonuje tylko 7 takich linii, skoncentrowanych do tego w 2
firmach. Bariera wejścia jest tu duża, nam udało się ją pokonać. Choć nie
ukrywam, że uruchomienie produkcji layer-padów kosztowało nas dużo pracy. Widać
już jednak efekty naszych działań, a layer-pady stają się coraz istotniejszym
produktem w naszym portfolio
– dodał Krzysztof Kaczmarczyk, Członek Zarządu
Gekoplast SA.

Spółka podkreśla jednak, że sukces rynkowy layer-padów nie
stopuje rozwoju pozostałych grup produktowych. Gekoplast stawia na zrównoważony
rozwój, gdzie ważną rolę grają zarówno produkty masowe, niżej marżowe (jak
layer-pady), jak również – na drugim biegunie – produkty bardziej niszowe, ale wyżej
marżowe (jak wykroje dla przemysłu AGD).

Bardzo ważnym segmentem pozostaje dla nas motoryzacja.
Widzimy tu duży potencjał, a naszą przewagą są chociażby biuro projektowe i
laboratorium badawcze. Właśnie zdobyliśmy dzięki temu kontrakt na opakowania
do reflektorów dla nowego modelu jednej z
europejskich samochodowych marek premium
– podkreślił Krzysztof
Kaczmarczyk.

Zaznaczył również, że jeśli chodzi o kwestie surowcowe, to
Gekoplast nieustannie monitoruje rynek i na bieżąco reaguje na zmiany w
otoczeniu.

Surowce, przede wszystkim polipropylen, to dla nas bardzo
ważny element biznesowy. 60-70% sprzedaży to przecież koszt surowca. Bazujemy z
jednej strony na kontraktach rocznych, aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw,
utrzymujemy zapasy surowcowe, ale jednocześnie posiłkujemy się również zakupami
spotowymi, jeśli są one korzystne
– powiedział Krzysztof Kaczmarczyk.

Warto zauważyć, że Gekoplast, analizując sytuację rynkową,
zmienił strategię zakupową polipropylenu. Dotychczas opierała się ona na mocnym
przeważaniu jednego dostawcy ([gt]90%) ze względu na najlepszą ofertę handlową.
Obecnie nie jest ona już tak atrakcyjna, a spółka wyraźnie dywersyfikuje źródła
dostaw.

Linki:

Prezentacja z
konferencji:
link

Informacja prasowa: link

Raport bieżący nt.
szacunkowych wyników finansowych Gekoplast SA w roku 2016:
link