Grupa AB ustanawia kolejne rekordy

Ponad 13 miliardami złotych przychodów i wzrostem zysku netto o 42%, do ponad 142 mln zł zamknął rok kalendarzowy 2021 największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE. Grupa AB zanotowała pierwszy raz w historii ponad 200 mln zł rocznego wyniku EBITDA, a wartość jej kapitałów własnych – odpowiadających za potencjał rozwoju na rynku dystrybucji – zbliżyła się do 1,1 mld zł. Grupa, która jest liderem rynku Polski, Czech i Słowacji, stawia na nowoczesne technologie w działalności operacyjnej i ofercie handlowej i optymistycznie patrzy na możliwości rozwoju w kolejnych okresach.

Dolnośląska Grupa AB w drugim kwartale roku finansowego 2021/2022 (okres październik-grudzień 2021 roku) zanotowała 4,4 mld zł przychodów (+4% rdr) co przy stabilności marż na bazie umów dystrybucyjnych, korzystnej strukturze sprzedaży i największej efektywności operacyjnej w branży przełożyło się na wzrost wyniku EBITDA o 28% rdr, do prawie 90 mln zł i wzrost zysku netto o 24% rdr, do ponad 65 mln zł.

Wypracowane wyniki finansowe przekroczyły nasze wewnętrzne cele i cieszą nas, tym bardziej, że poprawiliśmy rekordowe rezultaty sprzed roku. Warto pamiętać, że w czwartym kwartale 2020 roku zwiększyliśmy przychody o ponad 30% rdr, a zysk netto praktycznie podwoiliśmy. W efekcie mamy za sobą również rekordowy rok kalendarzowy, w którym wzrośliśmy mocniej niż rynek i który jest dobrą bazą do dalszego długoterminowego rozwoju Grupy AB wskazuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A i dodaje, że Grupa nigdy strategicznie nie prowadziła działalności na wschód od Polski, natomiast włączyła się w pomoc Ukrainie i Ukraińcom, odpowiadając na pytania płynące od uczestników rynku kapitałowego.

Popyt na produkty i usługi Grupy AB wspiera transformacja cyfrowa społeczeństw, które w regionie Europy Środkowo-Wschodniej dodatkowo nadrabiają historyczną przepaść względem krajów zachodnich.

Z zadowoleniem możemy stwierdzić, że skokowy wzrost popytu wydaje się zjawiskiem trwałym. Jednocześnie na wzrost naszych marż wpływ ma wiele czynników, na czele z korzystnym miksem produktowym, dojrzalszym i bardziej skonsolidowanym rynkiem oraz trwałymi przewagami Grupy AB. Ważną kwestią jest również to, że jesteśmy firmą technologiczną, która długoterminowo inwestuje w efektywność biznesową – nie tylko w automatyzację procesów handlowych i logistycznych, w e-commerce, w chmurę, ale również w nowe technologie w sferze sprzedażowej, jak uczenie maszynowe, zrobotyzowaną automatyzację procesów i rozwiązania business intelligence mówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Na koniec grudnia 2021 roku wartość kapitałów własnych Grupy AB zbliżyła się do 1,1 mld zł, a wartość zapasów magazynowych utrzymała się na poziomie 1,3 mld zł. O ile w wybranych asortymentach, jak konsole do gier, niektóre modele laptopów, karty graficzne czy część produktów Apple widać wciąż globalnie duży niezaspokojony popyt, o tyle Grupa AB nawet w otoczeniu niewystarczającej podaży rynkowej potrafi modelowo wypełniać rolę sprawnego dystrybutora.

– Do wyzwań rynkowych jesteśmy przygotowani również od strony finansowej, dzięki czemu nasz bilans budowany jest konserwatywnie i długoterminowo pozwala na absorpcję wzrostu wartości kapitału pracującego. Utrzymujemy wskaźniki finansowe na bardzo bezpiecznych poziomach. Wartość długu netto do EBITDA LTM znajduje się na niskim poziomie 1. Nawet na koniec szczytu sezonu w IV kw. wykorzystywaliśmy mniej niż 40% dostępnego finansowania, dzięki czemu mamy dużą przestrzeń do dalszego wzrostu zarówno w oparciu o kapitały własne, jak również w oparciu o finansowanie odsetkowe mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Akcjonariusze AB S.A. bezpośrednio uczestniczą w sukcesie biznesowym dzięki dywidendzie, jaka została wypłacona w grudniu (1 zł brutto na akcję). Walne Zgromadzenie uchwaliło także przeprowadzenie skupu akcji własnych, co łącznie może oznaczać prawie 33 mln zł wypłaconego akcjonariuszom z zysku roku obrotowego 2020/2021.

Grupa AB prowadzi liczne inicjatywy z obszaru ESG. Oprócz kwestii środowiskowych i korporacyjnych, aktywnie włączyła się w walkę z pandemią koronawirusa (ogólnopolska akcja #AByrazem – do potrzebujących trafiło blisko tysiąc sztuk różnego rodzaju sprzętu, w tym respiratory). Z kolei w obszarze edukacji AB poprzez swoje Centrum Kompetencyjne prowadzi bezpłatne szkolenia, popularyzując dostęp do wiedzy technologicznej. Obecnie, w obliczu działań wojennych na Ukrainie, odpowiada również na potrzeby społeczności ukraińskiej, wspierając m.in. pracowników tej narodowości i ich rodziny.

Grupa AB i jej menedżerowie są systematycznie nagradzani przez resellerów, vendorów i kapituły konkursowe, np. podczas uroczystej gali IT Champions 2021 magazynu IT Reseller do Grupy AB trafiły aż cztery nagrody – dystrybutora roku, akcji CSR, osobowości branży IT (CEO Andrzej Przybyło) oraz dyrektora sprzedaży (Patrycja Gawarecka). Pod koniec 2021 roku branżowy magazyn CRN nagrodził w konkursie Channel Awards AB w czterech kategoriach. Jedną z nich była nagroda w kategorii Usługodawca dla Centrum Kompetencyjnego AB S.A. Branża doceniła w ten sposób ofertę edukacyjną spółki i jej działania w tym obszarze biznesowym. Grupie AB przyznane zostały także tytuły najlepszego dystrybutora IT na rynku polskim i czeskim od firmy badawczej Context na podstawie ocen resellerów w ramach badania ChannelWatch 2021. W przypadku AB S.A to już siódmy raz z rzędu, kiedy została uznana dystrybutorem roku na rynku IT.

 

***

Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc.,  Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.