Grupa Amica podsumowuje rok 2021

Największy polski producent AGD odczuł przybierającą na sile presją kosztową, która wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej wpłynęła na dynamiki rezultatów finansowych prezentowane w ujęciu rok do roku, pomimo dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów.

Grupa Amica zwiększyła w 2021 roku przychody o blisko 12% rdr, przekraczając 3,4 mld zł. Podobnie jak cała branża, największy polski producent AGD mierzył się z coraz trudniejszymi kosztowo kolejnymi miesiącami minionego roku. Z tego powodu wypracowane zyski nie powtórzyły wyników wysokiej bazy porównawczej roku 2020. Grupa Amica wypracowała jednak w roku 2021 solidne wyniki finansowe: blisko 216 mln zł wyniku EBITDA i ponad 111 mln zł zysku netto. Są to liczby zbliżone do rezultatów przedpandemicznego roku 2019.

Za nami drugi z rzędu rok wielkich wyzwań, nieprzewidywalności, turbulencji w skali globalnej. Trudno porównywać wyniki roku 2021 z rezultatami bardzo specyficznego roku 2020, gdy z jednej strony ograniczyliśmy znacznie koszty i capex, a z drugiej spotkaliśmy się z niespodziewanym wzrostem popytu od lipca. Rok 2021 zapoczątkowały gwałtowne zawirowania na rynkach surowcowych i kilkukrotny wzrost kosztów frachtów. Amica w dużej mierze potrafiła  skompensować te wzrosty kosztów, o czym świadczy wynik końcowy. Jednakże rok 2022 będzie dla nas wielkim wyzwaniem. Tym bardziej, że rynki surowcowe stały się jeszcze bardziej nieprzewidywalne, a konsekwencje toczącej się wojny w Ukrainie są w chwili obecnej nie do określenia. Myślę jednak, że Amica niejeden raz już w przeszłości udowodniła, że potrafi znaleźć rozwiązania nawet podczas najtrudniejszych kryzysów mówi Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.

Na koniec grudnia 2021 roku wskaźnik długu netto do EBITDA był na bezpiecznym poziomie 1,3, a Grupa Amica wykazała blisko 60 mln zł środków pieniężnych, księgując jednocześnie w 2021 roku 167 mln zł ujemnych przepływów z działalności operacyjnej.

W 2021 roku odbudowaliśmy zapasy (+390 mln zł, +93% rdr), wypłaciliśmy 6 zł dywidendy na akcję, co daje łącznie ponad 45 mln zł, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej, a także wznowiliśmy inwestycje rozwojowe, m.in. w moce wytwórcze, automatyzację, cyfryzację i ITpodkreśla Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.

Grupa Amica kontynuuje proces transformacji cyfrowej Amica 4.0, rozpisany na lata 2020 – 2030. Projekt ten zakłada wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, wspierających utrzymanie klienta w centrum uwagi, optymalizację łańcucha dostaw oraz automatyzację procesów wewnętrznych i produkcyjnych. Pierwsze projekty pilotażowe, które wprowadzają już docelowe rozwiązanie, ale w mniejszym zakresie – zarówno asortymentowo, jak i geograficznie, czy funkcjonalnie – zostały już rozpoczęte.

Jednocześnie Grupa Amica kontynuuje swoją działalność społeczną, która od wybuchu wojny za wschodnią granicą w dużym stopniu koncentruje się na pomocy uchodźcom, w tym rodzinom swoich ukraińskich pracowników. Do tej pory firma zorganizowała zakwaterowanie dla blisko 50 osób, a także systemowe wsparcie, które umożliwi im szybką adaptację do nowego otoczenia. Jednocześnie Grupa realizuje na dużą skalę darowizny sprzętu AGD, który trafił już m.in. do tymczasowego punktu na Międzynarodowych Targach Poznańskich, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wronkach i Fundacji Barka. Ponadto, we współpracy z Fundacją Polskiego Funduszu Rozwoju producent wyposażył w zestawy AGD 70 mieszkań w Mińsku Mazowieckim, w sumie przekazując 280 sprzętów. Blisko 200 kolejnych sprzętów trafiło do m. st. Warszawy, które organizuje miejsca pobytu dla uchodźców. W tym samym czasie, dzięki zaangażowaniu swoich pracowników, Grupa Amica wysłała do magazynu pod Lwowem środki opatrunkowe i produkty pierwszej potrzeby dla kobiet i dzieci.

 

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Grupa Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznością, jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów uzyskuje dzięki aktywności na rynkach zagranicznych – w strukturze sprzedaży za rok 2021 Polska odpowiadała za 27% przychodów, Europa Zachodnia za 42%, rynki wschodnie za 17%, Skandynawia za 8%, a region południowy za 7% łącznej sprzedaży. W 2021 roku Grupa osiągnęła ponad 3,4 mld zł przychodów, 216 mln zł wyniku EBITDA i 111 mln zł zysku netto, wypłacając akcjonariuszom z zysku roku 2020 dywidendę w wysokości 6 zł na akcję.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.