Grupa Sanok Rubber publikuje strategiczne kierunki rozwoju do roku 2025

Notowany na rynku głównym GPW wytwórca elementów gumowych i gumowo-metalowych wkracza w okres nowej strategii biznesowej. Po latach dynamicznego rozwoju segmentu produktów dla motoryzacji Grupa Sanok Rubber skupi się na rozwoju pozostałych segmentów działalności, stawiając w centrum kwestię maksymalizacji osiąganych marż. W dalszej ekspansji segmentu automotive wykorzysta zdobyte know-how w zakresie pojazdów o napędzie elektrycznym.

Grupa Sanok Rubber Company osiągnęła w 2021 roku ponad 1,1 mld zł przychodów, pochodzących z pięciu głównych segmentów działalności: infrastruktura (uszczelki dla budownictwa, przepony i membrany, komponenty AGD), przeniesienie napędu (pasy klinowe), produkty dla medycyny (zamknięcia, tłoczki), mieszanki gumowe oraz motoryzacja (systemy antywibracyjne i uszczelnienia karoserii). Ostatni z segmentów w 2001 roku odpowiadał za 25 proc. sprzedaży, w 2010 roku za 31 proc., a w roku 2018 zbliżył się do 60% (w roku 2021 pomimo mocnych turbulencji rynku automotive było to 56%).

W ramach dotychczasowych inicjatyw rozwojowych istotnie rozbudowaliśmy segment motoryzacyjny i awansowaliśmy do wąskiego grona globalnych dostawców najbardziej zaawansowanych produktów automotive. Rozwijaliśmy również pozostałe segmenty. Wraz z obserwowanymi i antycypowanymi zmianami rynkowymi przygotowywaliśmy się jednak od roku 2019 do redefinicji strategii oraz optymalizacji dywersyfikacji segmentowej i produktowej, co właśnie komunikujemy i wcielamy w życie, mając na względzie również aktualne wyzwania zewnętrzne w postaci m.in. sytuacji na rynku surowcowym, energetycznym i geopolitycznym ze wszystkimi potencjalnymi skutkami trwającej wojny w Ukrainie. Niestabilność otoczenia jest również powodem braku konkretnych liczb w naszych celach biznesowych – mówi Piotr Szamburski, Prezes Zarządu Sanok Rubber Company S.A.

Cele obrane w kierunkach strategicznych Grupy Sanok Rubber to (1) wzrost efektywności biznesowej z koncentracją na segmentach i produktach o wyższych marżach, (2) wzrost skali działania i wyników finansowych, (3) zrównoważona dywersyfikacja z potencjalnym wygaszaniem najmniej rentownych działalności w celu przyspieszenia rozwoju obszarów o wyższej marży i dobrych perspektywach.

Wzrost organiczny ma dotyczyć w szczególności segmentów z relatywnie wysokimi marżami i wysokim potencjałem wzrostu sprzedaży – mieszanki, infrastruktura, przenoszenie napędów, produkty dla medycyny. Z kolei zakładana aktywność M&A ma na celu osiągnięcie wyższego poziomu dywersyfikacji produktowej oraz ma sprzyjać transformacji w kierunku dostaw rozwiązań systemowych (potencjalne akwizycje w segmentach spoza motoryzacji).

W kontekście potencjalnych transakcji M&A Grupa Sanok Rubber jest zainteresowana jedynie zdrowymi aktywami z segmentów non-automotive, które od razu po przejęciu pozwolą na pozytywną kontrybucję do wyników skonsolidowanych. Z kolei w segmencie automotive naszym celem jest m.in. wzrost marż, maksymalne wykorzystanie zbudowanych mocy produkcyjnych, jak również wykorzystanie potencjału elektromobilności i know-how w tym zakresie. We wszystkich segmentach biznesowych będziemy kontynuować filozofię „lean”, będziemy intensyfikować R&D, rozwój kompetencji przyszłości, innowacyjność i przedsiębiorczość na wszystkich poziomach, a przewagi konkurencyjne będziemy budować przez efektywność operacyjną i technologicznąwskazuje Prezes Piotr Szamburski.

Sanok Rubber zamierza długoterminowo pozostać spółką dywidendową. Po wypłacie akcjonariuszom tylko w latach 2017-2021 ponad 230 mln zł dopuszcza jednak czasowe zawieszenie wypłat dywidend ze względu na plany inwestycyjne, w tym dotyczące aktywności M&A, R&D i potencjalnej transformacji energetycznej, jak również ze względu na dużą zmienność i niepewność otoczenia.

Grupa Sanok Rubber zamierza kontynuować podejmowanie licznych inicjatyw ESG. Prowadzi swoją działalność biznesową w sposób odpowiedzialny społecznie, nastawiony na  zrównoważony wzrost z zachowaniem najwyższej dbałości o aspekty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną zdrowia i jakości życia swoich pracowników, poszanowaniem i ochroną środowiska naturalnego. W 2021 roku Spółka została wyróżniona jako Lider Świadomości Klimatycznej w raporcie Climate Crisis Awareness 2021 opracowanym przez Fundację Standardów Raportowania, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych (SEG) i Bureau Veritas. Celem strategicznym Grupy jest rozszerzanie palety działań zorientowanych na zrównoważony wzrost i konsekwentna ich realizacja.

Grupa Sanok Rubber zakłada kontynuację długofalowych działań w celu redukcji śladu węglowego o około 9,5% do roku 2030, przy istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Rozważane jest zastąpienie kotłowi węglowej innym źródłem energii, w tym potencjalne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE). W roku 2020 i 2021 udział OZE w nabywanej energii elektrycznej wynosił 20%. Do 2025 roku Grupa planuje zwiększyć udział OZE w nabywanej energii elektrycznej. Spółka rozważa także inwestycję we własne projekty fotowoltaiczne.

Spółka zamierza pozostać aktywna w zakresie społecznej odpowiedzialności, wspierając lokalną społeczność i elastycznie reagując na jej potrzeby. Kontynuowane będzie zaangażowanie w życie kulturalne i społeczne regionu poprzez wsparcie dla lokalnych projektów, fundacji, organizacji pożytku publicznego, szczególnie w zakresie życia kulturalnego, ochrony zdrowia, pomocy niepełnosprawnym i ubogim oraz inicjatyw sportowych. Celem Grupy jest również stworzenie jej pracownikom możliwie najlepszych warunków do pracy i rozwoju, a tym samym wzmacnianie marki Grupy i jej spółek na rynku pracy.

W ramach ładu korporacyjnego działania Spółki nadal będą ukierunkowane na długofalowe budowanie wartości dla akcjonariuszy przy zachowaniu transparentności i modelowym wypełnianiu obowiązków spółki publicznej, otwartej na dialog z interesariuszami.

 

***

Sanok Rubber Company (do 2015 r. jako Stomil Sanok) to producent i dostawca wyrobów gumowych, gumowo-metalowych i gumowo-tworzywowych z blisko 90-letnią tradycją. Produkty ze względu na technologie wytwarzania można podzielić na artykuły formowe, artykuły wytłaczane, pasy klinowe i mieszanki gumowe. Sprzedaż realizowana jest globalnie, a wyroby wykorzystywane są w:

  • motoryzacji (systemy uszczelnień karoserii, systemy antywibracyjne),
  • budownictwie (uszczelki stolarkowe, uszczelki samoprzylepne), a także
  • przemyśle (pasy klinowe, wyroby dla farmacji, wyroby dla AGD).

Od 1997 roku Sanok RC jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy Sanok RC można znaleźć pod adresem www.sanokrubber.pl.