Data: 23 listopada 2021 roku
Temat: Omówienie sytuacji Grupy AB po Q3 2021 i perspektyw na kolejne okresy
IT i elektronika użytkowa to core business Grupy AB, ale rozwija również m.in. projekty AGD, OZE i circular economy
Dolnośląska Grupa AB umacnia się na pozycji lidera rynku dystrybucji IT i elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE. Ma za sobą również kolejny rekordowy kwartał, w którym wypracowała dwucyfrowe dynamiki wzrostu wyników finansowych pomimo wysokiej zeszłorocznej bazy oraz przekroczyła już 1 mld zł wartości kapitałów własnych (więcej tutaj).
– Umacniamy rynkową pozycję nr 1, kontynuujemy pozytywne trendy i rośniemy długoterminowo w oparciu o zdrowe i silne finanse. W korzystny sposób w III kw. zmienił się też miks produktowy, z mniejszym fokusem na towary o niższych marżach, dzięki czemu widzimy również wzrost marży brutto na sprzedaży wyższy niż wzrost przychodów. Widać, że rewolucja cyfrowa potrzebuje szerokiego asortymentu IT – skomentował CFO Grupy AB Grzegorz Ochędzan, który wraz z CEO Andrzejem Przybyło reprezentowali Spółkę na spotkaniu medialno-inwestorskim.
W sferze biznesowej na uwagę zasługują rosnące zapasy – pomimo mocno medialnych doniesień o niedoborach wielu urządzeń na rynku.
– Nawet w tak niekorzystnym otoczeniu potrafimy budować zapasy, mając na względzie różne możliwości rozwoju sytuacji w IV kw., bardzo ważnym sprzedażowo. Zgromadziliśmy na koniec września zapasy o wartości 1,3 mld zł, co jest pewną rękojmią dla naszych klientów, że jesteśmy w stanie obsługiwać bardzo silny popyt. Oczywiście, pewnych asortymentów moglibyśmy sprzedawać dużo więcej, a sztandarowym przykładem są tu produkty Apple, których jesteśmy największym dystrybutorem w Polsce, Czechach i na Słowacji – wskazał Grzegorz Ochędzan.
Uczestników spotkania interesowały również kwestie finansowe, w tym związane z wielkością zadłużenia i wskaźnikami płynności.
– Dług netto wrócił do normalnego poziomu przedpandemicznego. Porównywanie do zeszłego roku mija się tu z celem, bo po okresie lockdownu na rynku miało miejsce mocne ssanie i klienci dokonywali przedpłat, gdyż obroty skoczyły im ponad limity kredytowe. Z kolei w przypadku wskaźników płynności pewne zaburzenie w porównywalności wprowadza przeskoczenie obligacji z kwalifikacji długoterminowej na krótkoterminową. Zakładamy zrolowanie zapadającej w przyszłym roku serii obligacji, zatem sytuacja się odwróci – powiedział CFO Grzegorz Ochędzan.
Wskazał również, że na najbliższym WZ, zaplanowanym na przyszły wtorek (30.11.), akcjonariusze podejmą decyzję o dystrybucji części zysku roku finansowego 2020/2021, w tym propozycja Zarządu mówi o 16 mln zł dywidendy (1 zł na akcję) i 16 mln zł na skup akcji własnych.
Tematem dyskusji był również tzw. podatek minimalny, jaki wejdzie w życie od przyszłego roku. To skomplikowane narzędzie fiskalne ma w zamyśle minimalizować wyprowadzanie zysków z Polski przez globalne koncerny, natomiast teoretycznie może również dotknąć duże polskie firmy handlowe, które ze względu na charakterystykę rynku standardowo generują relatywnie niską rentowność przy dużych wolumenach.
– Jest jeszcze za wcześnie na to, aby mówić o hipotetycznym tym podatku w naszym przypadku. Formalnie będziemy podlegać ocenie rentowności w spółce polskiej od nowego roku fiskalnego, czyli od lipca 2022 roku – wskazał Grzegorz Ochędzan.
Grupa AB zyskuje dzięki cyfrowej rewolucji społeczeństw – zarówno w aspekcie hardware’u, jak również software’u (platforma chmurowa). Wpisuje się w trendy cyfryzacji, ale również gospodarki obiegu zamkniętego, sfery szkoleń i transferu wiedzy czy OZE.
– IT i elektronika użytkowa to oczywiście wielka skala działalności, dlatego też nawet 1% udziału w naszych przychodach to już około 130 mln zł. Dlatego też mniejszym obszarom działalności trudno jest szybko uzyskać istotność. Natomiast zdecydowanie rozwijamy się wielokierunkowo, technologicznie i nowocześnie – powiedział CFO Grupy AB.
Zasygnalizował również dynamiczny rozwój segmentu dystrybucji AGD – dotychczas w Polsce, a teraz już również szerzej. Grupa AB podpisała bowiem umowę dystrybucyjną na cały region z producentem AGD nr 3 na świecie, tj. firmą Midea, do której należy również marka Toshiba.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki: