Data:
26.06.2013

Miejsce:
Warszawa

Temat:
Prezentacja wyników za 1Q2013 i perspektyw na kolejne okresy oraz potencjału
marki Rawlplug

Koelner zmienia się w Rawlplug

Grupa kończy wieloletni cykl wzmożonych inwestycji i jest przygotowana
do dynamicznego wzrostu. W sytuacji mocnego niedowartościowania notowań akcji
na GPW buy-back jest korzystniejszy niż dywidenda.

Akcjonariusze
Koelner SA, jednego z liderów europejskiego rynku zamocowań, podczas Walnego
Zgromadzenia zatwierdzili w piątek, 21 czerwca br., zmianę nazwy Koelner SA na
Rawlplug SA. Formalnej zmiany nazwy w rejestrze sądowym można spodziewać się w
lipcu. Również w III kwartale w notowaniach GPW Rawlplug powinien już zastąpić
Koelnera. Rawlplug to brytyjska spółka przejęta przez Koelner SA w 2005 r. Po
udanej restrukturyzacji, której elementem było przeniesienie produkcji do
Polski oraz przy spadku popytu na produkty niskoprzetworzone, marka Rawlplug
odpowiada obecnie za około 60 proc. sprzedaży Grupy Koelner.

Rawlplug jest w krajach anglojęzycznych synonimem mocowania
budowlanego. To również pierwszy na świecie kołek rozporowy i pierwsza
młotowiertarka. Rawlplug w latach 40. XX w. należał do największych firm na
świecie. To bardzo mocna globalna marka o blisko 100-letniej historii. Ma
bardzo duży potencjał i jesteśmy na dobrej drodze, aby przywrócić jej zasłużone
miejsce na mapie świata
– powiedział Radosław Koelner, Prezes Zarządu
Koelner SA.

Dodał, że już widać powrót
dawnych klientów, chociażby poprzez nowy kontrakt z drugą co do wielkości
siecią dystrybucyjną w Wielkiej Brytanii (do lidera rynku spółka już
dostarcza).

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Koelner/Koelner 26 (1).JPG

Porządkowanie marek

Marką premium, skupiającą też
innowacje i patenty, jest w portfolio grupy właśnie Rawlplug, a średnią półką
cenową o wysokiej jakości pozostaje Koelner. To będzie również, jak dotychczas,
podstawowa marka w naszym regionie. Będzie dostępna nadal także w Niemczech.
Taką rolę na innych rynkach będzie pełnił Rawlplug. Z portfolio grupy stopniowo
znikną natomiast marki Globus oraz Rawl Fixings.

Rawl Fixings w pierwotnie miał być tańszym odpowiednikiem Rawlpluga.
Taką rolę w naszej grupie ma jednak marka Koelner. Nie będziemy rozwadniać
marki Rawlplug i Rawl Fixings zostanie wygaszona. Tak samo jak marka Globus,
której nie możemy zastrzec w satysfakcjonujący nas sposób
– wyjaśnił
Radosław Koelner.

Markami grupy pozostaną natomiast
Modeco i Modeco Expert, które grupują narzędzia i elektronarzędzia.

Jasne cele

W strategii na lata 2013-2018
nadrzędnym celem jest wzrost ekonomicznej wartości dla akcjonariuszy (EVA i
marża EBITDA). Środkami jest zarówno wzrost efektywności wewnętrznej, jak
również ekspansja sprzedaży oraz utrzymanie tempa innowacji. Jeśli chodzi o
efektywność wewnętrzną, to oprócz optymalizacji wszelakich procesów dużo
pozytywnych zmian przyniesie uruchomienie w okresie lipiec-sierpień nowych
dwóch ciągów hartowniczych w Łańcucie (2 miesiące opóźnienia dostawcy
kanadyjskiego). Otwierają one drogę do wzrostu sektora automotive w strukturze
sprzedaży grupy oraz istotnego ścięcia kosztów stałych. Pozwolą bowiem na
wyłączenie 7 starych linii, które są energochłonne. Poza tym, nawet przy
zwiększeniu produkcji możliwa będzie redukcja zatrudnienia o 100-150 osób (w
całej grupie pracuje na produkcji 750 osób).

Jeśli chodzi o rozwój sprzedaży, to intensyfikujemy działania na
rynkach, na których już jesteśmy mocniej obecni, ale również rozwijamy nowe
kierunki. W kolejnych latach oczekujemy mocnego wzrostu naszej sprzedaży na
przykład w RPA, Indiach, USA i Australii
– powiedział Radosław Koelner.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Koelner/18.04 Koelner (2).jpg

Wyniki w górę

W efekcie działań wewnętrznych i
zewnętrznych oraz wysokiego stopnia dźwigni operacyjnej można oczekiwać
zdecydowanego wzrostu wyników w kolejnych okresach.

Dołek koniunktury to drugie półrocze 2012 roku i pierwszy kwartał tego
roku. Widzimy już ożywienie wynikające z sezonowości. Spodziewamy się, że
drugie półrocze pokaże już wzrosty naszej sprzedaży, dzięki czemu możemy zanotować
wyniki porównywalne z zeszłorocznymi, a nawet je przebić. W przyszłym roku
zakładamy już zdecydowaną poprawę zyskowności i skali przychodów

zakomunikował Prezes Koelner.

Już jednak w tym roku zadłużenie
może spaść o 5-15 mln zł, gdyż grupa generuje solidny cash-flow. Prezes
podkreślił również, że rezultaty I kwartału okazały się takie, jak zapowiadał
przy okazji poprzedniej konferencji – wynik EBITDA był dodatni, a grupa nawet
wyszła netto na plus.

Choć w I kwartale tego roku koszty ogólnego zarządu i sprzedaży
pozostały na mniej więcej zbliżonym poziomie do stanu sprzed roku, to kryje się
za nimi nieporównywalna jakość. Teraz są to koszty w dużej mierze rozwojowe,
proprzyszłościowe
– wyjaśnił szef Koelnera.

Ujawnił także, że trudności
zwiększania sprzedaży mają miejsce w szczególności w naszym regionie. W
Czechach produkcja budowlana spada w tempie 30-40 proc. rocznie, a w Rumunii i
Bułgarii można mówić wręcz o sytuacji kryzysowej.

Z drugiej strony, powyżej naszych budżetów są Rosja, Wielka Brytania i
Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie powraca hossa budowlana
– powiedział
Radosław Koelner.

Ocenił on spadek rynku
budowlanego w Polsce w tym roku na 10-15 proc., w przemyśle – na kilka procent.

Zakładamy jednak
wzrost naszych przychodów w Polsce dzięki intensyfikacji sprzedaży, nowym
asortymentom i umiejętnym promocjom
– powiedział Prezes Koelner.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Koelner/Koelner 26 (3).JPG

Rusza buy-back

Walne Zgromadzenie z 21 czerwca
zatwierdziło uchwałę dotycząca skupu akcji własnych. Spółka zamierza nabyć do
1,8 mln akcji po maksymalnej cenie 12 zł.

W obecnej sytuacji, kiedy notowania giełdowe są na dnie, to
zdecydowanie lepsza forma dzielenia się z akcjonariuszami zyskami niż wypłata
dywidendy. W kolejnych latach nie wykluczamy powrotu do wypłaty dywidendy
– mówi Prezes Koelner

Obecna kapitalizacja Koelnera to
około 200 mln zł, czyli połowa kapitalizacji z debiutu giełdowego w 2004 roku.
Tymczasem spółka ma obecnie potencjał produkcyjny cztery razy wyższy,
zdecydowanie szersze portfolio, nowocześniejsze produkty i bardziej globalny
charakter.

Prezentacja z konferencji [plik]

Raport okresowy skonsolidowany Koelner SA za 1Q2013
[link]

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Koelner/Koelner 26 (5).JPG