Q1 2021 w Grupie AB: kolejny kwartał mocnego wzrostu przychodów i podwojenia zysku netto

Dzięki długoterminowemu inwestowaniu w efektywność, rozwój organiczny i nowoczesne technologie – e-commerce, cloud, automatykę magazynową, systemy sztucznej inteligencji, a także dzięki sprzyjającemu otoczeniu rynkowemu w dobie przyspieszonej cyfryzacji społeczeństw regionu CEE Grupa AB utrzymuje wysokie dynamiki wzrostu skali biznesu i generowanych wyników finansowych. Rezultaty minionego kwartału oraz dotychczasowych trzech kwartałów obecnego roku finansowego 2020/2021 są rekordowe.

Wybrane wyniki finansowe:

 

Dolnośląska Grupa AB w trzecim kwartale roku finansowego 2020/2021 (okres styczeń-marzec 2021 roku) zanotowała blisko 3 mld PLN przychodów (+30% rdr), a dzięki najwyższej w branży efektywności wypracowała ponad 40 mln PLN wyniku EBITDA (+70% rdr) oraz 25,5 mln PLN zysku netto (+110% rdr). Pierwszy raz przychody za trzy kwartały przekroczyły 10 mld PLN, a zysk netto zbliżył się do poziomu rezultatu całego roku 2020 (ponad 97 mln PLN).  

– Jesteśmy firmą e-commerce, która mocno stawia na nowe technologie i automatyzację procesów, w tym transakcji handlowych i operacji logistycznych. Długoterminowo antycypujemy zmiany i inwestujemy w rozwój, w efektywność biznesową. Zbudowaliśmy trwałe przewagi konkurencyjne, wsłuchujemy się też w potrzeby naszych klientów. Myślimy długoterminowo i w taki sposób również działamy, budując zdrowe fundamenty firmy i przewidując zmiany rynkowe. To dzięki temu rośniemy mocniej niż rynek bez względu na sytuację zewnętrzną, a jednocześnie również z tego powodu bardziej niż konkurencja korzystamy na obecnej sprzyjającej sytuacji w otoczeniu biznesowym – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB

Pomimo tego, że polski rynek IT rośnie najszybciej w Europie, to wyższe marże i wyższe zyski Grupa AB realizuje w Czechach i na Słowacji – dwóch pozostałych rynkach obecności operacyjnej. Polski rynek pozostaje bardzo konkurencyjny.

Od końca pierwszego kwartału 2020 roku obserwowany jest na rynku dynamiczny wzrost takich kategorii jak laptopy, smartfony czy asortyment gamingowy. Zwiększony popyt dotyczy również m.in. asortymentu związanego z przechowywaniem danych oraz urządzeń sieciowych. W naturalny sposób następuje zwiększenie sprzedaży subskrypcji oprogramowania w chmurze (cloud), a Centrum Kompetencyjne AB notuje rekordowe frekwencje na licznych webinariach. Centrum Kompetencyjne AB wpisuje się również w obecność spółki w segmencie produktów z wartością dodaną, gdzie zespół inżynierów systemowych wspiera naszych partnerów w całym łańcuchu dostarczania wartości do klienta końcowego. Zwyżkuje także segment dystrybucji sprzętu AGD.

Grupa AB jest przygotowana do obsłużenia dalszego wzrostu popytu w regionie CEE – zarówno operacyjnie, jak również pod względem finansowym. Sprzyja nam wzrost popytu na elektronikę, wzrost rynku e-commerce oraz makroekonomia. Naszym zamiarem pozostaje dzielenie się sukcesem biznesowym z akcjonariuszami. Oczywiście, o wszystkim zadecyduje Walne Zgromadzenie pod koniec bieżącego roku, zatwierdzające rok obrotowy 2020/2021, który zakończy się 30 czerwca – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu, CFO w Grupie AB.

W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zdobyła i sfinansowała respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i wspiera walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.

Akcja #AByrazem została uhonorowana nagrodą specjalną za działania CSR na gali IT Reseller. Zespół Grupy AB odniósł zresztą historyczne poczwórne zwycięstwo – dodatkowo spółka AB została uhonorowana tytułem dystrybutora roku, najlepszym dyrektorem sprzedaży i marketingu została wybrana Patrycja Gawarecka, a Zbigniew Mądry – członek Zarządu AB S.A. ds. handlowych – został uhonorowany tytułem osobowość branży.

 

***

Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc.,  Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.

W roku kalendarzowym 2020 Grupa AB zanotowała blisko 12 mld zł przychodów ze sprzedaży (+27% rdr), generując 151 mln zł wyniku EBITDA (+44% rdr) i 100 mln zł zysku netto (+64% rdr). W rankingu tygodnika „Wprost” – 200 największych polskich przedsiębiorstw 2020 (maj 2021) – Grupa AB awansowała o 8 pozycji na miejsce nr 15.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.