Miejsce: Warszawa
Czas: 26.11.2014
Temat: Omówienie wyników finansowych 3Q2014 Grupy TIM oraz
perspektyw rozwoju w kolejnych okresach
Model hybrydowy oparty o e-commerce
sprawdza się bardzo dobrze
O 50% wzrosły przychody
Grupy TIM po trzech kwartałach 2014 roku. Po pionierskiej w branży dystrybucji
elektrotechniki zmianie modelu biznesowego spółka osiąga skalę działalności,
która zapewni wysoką zyskowność.
TIM,
wiodący dystrybutor materiałów elektrotechnicznych, notuje spektakularne na tle
branży wzrosty przychodów. O ile produkcja budowlano-montażowa była w trzecim
kwartale na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu roku 2010, a firmy
zrzeszone w Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki wskazały na
przeciętny wzrost sprzedaży o około 15%, to Grupa TIM zanotowała skok
przychodów aż o 44% w ujęciu rok do roku.
–
Choć otoczenie makroekonomiczne nam nie
sprzyja, to dzięki zmianie modelu biznesowego na hybrydę – przedstawiciele
handlowi, handlowcy i platforma e-commerce, bez lokalnych magazynów – jesteśmy
w stanie dynamicznie zdobywać rynek, oferując klientom największy zakres
towarów w najlepszych na rynku cenach przy zapewnieniu sprawnej dostawy zamówienia
– powiedział Krzysztof Folta, Prezes Zarządu TIM SA.
W
okresie trzech kwartałów 2014 roku Grupa TIM zanotowała 359,3 mln zł przychodów
(+50% rok do roku).
–
Bonusy od dostawców rosną szybciej niż
sprzedaż. Za trzy kwartały zwiększyły się o aż 88%. To pokazuje, jak skutecznie
udaje nam się zmieniać w nowym modelu strukturę sprzedaży w stronę produktów o
wyższej marży – podkreślił Prezes Folta.
Trzeci
kwartał potwierdza wcześniejsze analizy spółki, iż przychody rzędu 150 mln zł
kwartalnie oznaczają już punkt osiągnięcia rentowności operacyjnej.
–
Zniwelowaliśmy już praktycznie ujemną
marżę, strata operacyjna za III kwartał była symboliczna. Czwarty kwartał
będzie pierwszym, w którym nie będzie już widać kosztów poprzedniego modelu –
tradycyjnych hurtowni, rozsianych po całym kraju – zauważył Krzysztof
Folta.
Dodał,
że w związku z tym spodziewa się przełamania dotychczasowych strat w 2015 roku.
–
Pozytywnie zadziała też efekt
Rotopino.pl, naszej spółki działającej na rynku e-commerce w relacji B2C, która
rozwija się bardzo dobrze, choć jej skala działalności wciąż przyćmiona jest
przez skalę TIM SA. Buduje ona jednak w istotny sposób wartość Grupy. Nowe
spółki handlowe – EL-IT oraz Sun Electro – powinny wnieść już widoczny wkład do
wyników w przyszłym roku – powiedział Prezes TIM SA.
Ujawnił
też, że TIM posiada już ponad 16 tys. klientów e-commerce z indywidualnymi
warunkami handlowymi, a platforma internetowa od początku roku zanotowała już
1,1 mln unikalnych użytkowników.
–
W branży e-commerce działa tzw. teoria
długiego ogona. Dlatego też mocno inwestujemy w rozwijanie oferty. O ile na
koniec zeszłego roku mieliśmy poniżej 20 tys. indeksów magazynowych, to obecnie
jest to już ponad 40 tys. Na koniec przyszłego roku zamierzamy mieć ich 75
tys., a na koniec 2017 roku – 125 tys. Widzimy, że ta strategia sprawdza się
– mówił Prezes Folta, prezentując stosowne wykresy.
–
Staliśmy się spółką e-commerce i w coraz
większym stopniu powinniśmy być porównywani z Zalando czy Amazonem, a nie z
tradycyjnymi hurtowniami elektrotechnicznymi – podkreślił Prezes TIM SA.
Zmiana
modelu działania sprawiła, iż magazyn centralny w Siechnicach został mocno
dociążony. Liczba przesyłek jest 4 razy większa niż przed rokiem. Przy
dynamicznie rosnącej skali działalności i liczbie indeksów magazynowych,
niezbędna jest rozbudowa centrum logistycznego.
–
Obecne 10 tys. mkw magazynu
rozszerzyliśmy już o 2 tys. mkw namiotów. W 2016 roku powinniśmy mieć już do
dyspozycji 40 tys. mkw powierzchni magazynowej. Dla zachowania najwyższej
efektywności ekonomicznej, zamierzamy sprzedać obecne centrum wybranemu
operatorowi, który rozbuduje dla nas centrum logistyczne i wynajmie je na 15
lat. Walne Zgromadzenie będzie głosowało nad umożliwieniem realizacji tego
planu 13 stycznia – przypomniał Krzysztof Folta.
Prezentacja z konferencji [tutaj]
Raport okresowy Grupy TIM SA
za 3Q2014 [tutaj]