Data: 1 grudnia 2022 roku
Temat: Omówienie sytuacji Grupy K2 po Q3 2022 oraz perspektyw na kolejne okresy
Grupa K2 rozważy sprzedaż spółek marketingowych, strategię rozwoju przedstawi po zamknięciu przeglądu opcji strategicznych
Technologiczno-marketingowa Grupa K2 ma za sobą bardzo udane trzy kwartały, w których do głównych wydarzeń należała transakcja sprzedaży spółki chmurowej Oktawave oraz pozyskanie dwóch funduszy VC do startupu PerfectBot. Wyniki były rekordowe (więcej tutaj).
– Operacyjnie trzeci kwartał był w naszym odczuciu umiarkowanie udany. Cieszy nas wzrost przychodów operacyjnych, jakie generuje segment software – spółka Fabrity, natomiast zauważalny był wzrost presji kosztowej – wskazał Artur Piątek, Wiceprezes Zarządu K2 Holding S.A.
– W przypadku Fabrity realizujemy umowy długoterminowe, przez co mamy inercję stawek, które z opóźnieniem odzwierciedlają wzrost kosztów po naszej stronie. Dodatkowo w trzecim kwartale sezon urlopowy był w tym roku jednak dużo bardziej intensywny niż w zeszłym roku, zarówno po stronie klientów, jak i w naszym zespole. Widzimy obecnie spadek presji na wzrost wynagrodzeń, rekrutacje są też łatwiejsze, co jest o tyle ważne, że zależy nam, aby mieć na pokładzie najlepszych inżynierów – podkreślił Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu spółki Fabrity i Członek Zarządu K2 Holding S.A.
Omawiając perspektywy Fabrity podkreślił, że spółka nie ma odejść klientów, rozszerza z nimi współpracę i pozyskuje nowych, działając na dużych kontraktach i na stabilnym rynku B2B. Kontynuuje także rozwój autorskiej platformy low-codowej, która już się sama finansuje przychodami. Fabrity zamierza również od nowego roku uruchomić buro w Białymstoku, co wpisuje się w strategię tworzenia nowych oddziałów blisko rynku pracy, blisko ośrodków akademickich.
– Stawiamy na biura butikowe, nie generujące dużo kosztów, a zdecydowanie wzmacniające też wizerunek lokalnie – wskazał Prezes Burczyński.
Segment marketingowy omówił Wiceprezes Michał Paschalis-Jakubowicz, który z sukcesem przygotował wcześniej Oktawave do transakcji M&A, a obecnie finalizuje podobny proces wobec spółek K2 Create i K2 Precise.
– Spółki marketingowe są dochodowe, mają silną pozycję, są zrestrukturyzowane, zoptymalizowane i dodatkowo znają się na nowych technologiach. Zwiększamy komponent cyfrowy, komponent martech, uruchomiliśmy metawersum – powiedział Wiceprezes Paschalis-Jakubowicz.
W ramach trwającego przeglądu opcji strategicznych spółki marketingowe mogą zostać sprzedane.
– Nie jest to jednak jeszcze przesądzone. Jednocześnie jednak nie mogę z oczywistych względów powiedzieć, z kim rozmawiamy i o czym w tym zakresie – wskazał Michał Paschalis-Jakubowicz.
Publicznie znana jest za to sytuacja w projekcie PerfectBot.
– Pozyskanie we wrześniu dwóch funduszy VC do PerfectBota jest uwiarygodnieniem działań, jakie do tej pory prowadziliśmy. Mamy satysfakcję, że z idei, potem projektu kastomowego dla jednego klienta projekt został przełożony na powtarzalny, skalowalny model biznesowy. Co więcej, pozyskaliśmy zewnętrznych inwestorów w czasie, kiedy na rynku powiało chłodem, a nawet największe fundusze VC mówiły o wstrzymaniu finansowania – powiedział Paweł Wujec, Prezes Zarządu K2 Holding S.A.
– PerfectBot był jednak od początku prowadzony od oszczędnie, konsekwentnie, bez nieprzemyślanych ataków na rynek. Burn rate jest niski, choć etap wzrostowy. Środki z rundy wystarczą na co najmniej kilkanaście miesięcy, a dla tak małego zespołu ważne jest to, że w końcu może skupić się na biznesie. ARR cały czas rośnie – spodziewamy się do końca roku 1,5 mln zł, czyli +50% rdr. Uruchamiamy cztery nowe kategorie – elektronika, sport, książki i uroda, a w przyszłym roku PerfectBot ruszy z działaniami w USA. Jesteśmy dobrej myśli co do dalszego wzrostu – dodał Prezes Wujec.
Wskazał także, że dla segmentu marketingowego większe znaczenie mają decyzje i sytuacja kilkunastu kluczowych klientów niż sytuacja np. na szerokim rynku reklamy.
– Sytuacja wokół nas mogłaby być lepsza, ale pomimo tego czwarty kwartał zapowiada się lepiej niż rok temu na poziomie całej grupy i we wszystkich biznesach. Spodziewamy się, że cały rok zakończymy z rekordowymi przychodami i dynamiką wzrostu, do której aspirowaliśmy – rzędu 20 proc. EBIT może być nieco niższy niż w 2021 roku, ale oczywiście za sprawą sprzedaży Oktawave zysk netto i zysk brutto będą rekordowe – powiedział Paweł Wujec.
Publikację strategii rozwoju Grupy K2 na kolejne lata odłożono jednak na przyszły rok.
– Planowaliśmy pierwotnie dokonać tego w końcówce tego roku, ale najpierw musimy zakończyć trwający od sierpnia przegląd opcji strategicznych dla segmentu marketingowego. A proces ten będzie jeszcze trwał z pewnością w pierwszym kwartale przyszłego roku – wskazał Prezes K2 Holding.
Potwierdził również, że K2 Holding jest spółką dywidendową i akcjonariusze mogą spodziewać się ze strony zarządu propozycji wypłaty z zysku również za rok 2022.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki: