Data: 3 marca 2021 roku
Tematyka: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy AB po pierwszym półroczu roku obrotowego 2020/2021 oraz perspektyw na kolejne okresy
Grupa AB dopiero się rozpędza
Wzrostem kursu o 19% i historycznym przekroczeniem progu 40 zł zakończyła pierwszą sesję po publikacji raportu okresowego Grupa AB, największy w regionie CEE dystrybutor IT i elektroniki użytkowej. Wzmożone zainteresowanie inwestorów wynikało z mocnego przyspieszenia trajektorii wzrostu wyników finansowych i nieoczekiwanego przez analityków wzrostu marż. W rezultacie wypracowany zysk operacyjny za czwarty kwartał 2020 roku przebił konsensus analityków wyliczany przez PAP o 41%, a zysk netto – o 56% (tabela LINK). Wyniki i kurs mogą jednak dopiero się rozpędzać.
– Wciąż nasza wycena jest zadziwiająco niska. Skumulowaliśmy już blisko miliard złotych kapitałów własnych, więc wartość księgowa akcji zbliża się do 60 zł, a to dopiero wartość księgowa. Nasz wskaźnik C/Z na poziomie rzędu 6 na pewno nie oddaje ducha spółki technologicznej, spółki e-commerce. Dzięki wieloletnim inwestycjom w automatyzację procesów sprzedaży, automatykę magazynową, dzięki rozpoczęciu wykorzystywania sztucznej inteligencji i narzędzi business intelligence dla optymalizacji działalności handlowej, widzimy miejsce na kontynuację trendu wzrostu efektywności operacyjnej. Jednocześnie mocno sprzyja nam rynek, którego długoterminowo wspiera makroekonomia, przyspieszona transformacja cyfrowa gospodarek naszego regionu czy dodatkowe środki krajowe i unijne oraz dynamiczny rozwój e-commerce – wskazał Andrzej Przybyło, prezes Grupy AB.
– Mamy również mocny bilans, zdrowe finanse. Generujemy gotówkę i realizujemy coraz wyższe zyski. Dlatego też widzimy przestrzeń do dzielenia się zyskami z akcjonariuszami, nawet w większym zakresie niż dotychczas. Mam na myśli dywidendę i/lub skup akcji własnych. Odpowiadając na pytania o dotychczasowy skup akcji, mogę wskazać, że nie był ostatnio realizowany z powodu okresu zamkniętego przed publikacją raportu okresowego oraz z powodu maksymalnego pułapu zakupu akcji własnych, który jest zbyt niski wobec obecnego kursu – wyjaśnił podczas omawiania prezentacji Grzegorz Ochędzan, CFO Grupy AB.
Patrząc na poszczególne segmenty działalności, w naturalny sposób widać mocne wzrosty wolumenowych towarów, pożądanych w ramach zdalnych aktywności – np. laptopów. Warto w tym miejscu odnotować, że Grupa AB dzięki utrzymywaniu dużego buforu magazynowego zapewniła dostępność sprzętu nawet w okresie największych zawirowań w obszarze dostaw z kierunków azjatyckich.
– Projekty w segmencie biznesowym, czyli VAD, są jednak dobrym przykładem, że nie chodzi tylko o towar na magazynie. Tutaj trzeba mieć kompetencje, to one zapewniają sprzedaż. Rezultat jest taki, że w całym roku 2020 sprzedaż segmentu VAD wzrosła w AB dwa razy silniej niż ten rynek, o 78% – podkreślił prezes Przybyło.
Wskazał również na silną pozycję spółki w segmencie urządzeń telekomunikacyjnych, gdzie w portfolio AB znajdują się dwaj najciekawsi producenci – najszybciej rosnące rynkowo OPPO oraz reprezentujący największą wartość dodaną Apple. Z kolei w segmencie gamingowym sprzedaż mogłaby być wyraźnie wyższa niż uzyskane 60% dla gier i konsol, gdyby producenci nie musieli mierzyć się z niedoborami komponentów.
– Najbardziej perspektywiczny jest jednak segment cloud, czyli konsumpcyjny model sprzedaży oprogramowania. Teraz pokazujemy tu wzrosty rzędu 60%, ale czekamy na momentum, kiedy ten rynek, teraz ukryty smok, zgodnie z globalnymi oczekiwaniami, wręcz eksploduje wartościowo. Rynek ten wymaga inwestycji na każdym poziomie, też w wiedzę resellerów i rozpoznanie produktów u klientów. Mamy wciąż początkowy okres, w którym mocno inwestujemy, bo to typowy model wielokrotnego „win” dla producenta, dystrybutora, dilera i końcowego odbiorcy. Długoterminowo jestem przekonany, że będzie to jedna z głównych nóg całej branży, nie tylko Grupy AB – wskazał prezes Andrzej Przybyło.
Przedstawiciele Grupy AB dużo uwagi podczas konferencji poświęci e-commerce. Z jednej strony AB jest firmą e-handlu, gdzie transakcje z partnerami odbywają się automatycznie, wirtualnie, a z drugiej strony firma ma pełne portfolio narzędzi e-commerce dla małych i średnich biznesów, oferuje też nowoczesne usługi logistyczne dla etailu, jak dropshipping. W temacie sprzedaży internetowej wiele pytań uczestników konferencji dotyczyło uruchomienia polskiej platformy Amazona.
– Amazon jest globalnym liderem e-commerce, AB jest z kolei regionalnym liderem w dystrybucji asortymentu IT i elektroniki użytkowej. Siłą rzeczy nasza współpraca jest nieunikniona. Z Amazonem współpracujemy już jednak od 2012 roku. To jednak dostawcy ułożą we właściwy sposób akcenty poszczególnych kanałów sprzedaży. Niemniej, Amazon jest na pewno kolejną rynkową szansą rozwoju sprzedaży dla naszych klientów – wskazał Prezes Przybyło.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
LINKI
Informacja prasowa nt. rezultatów 2020 roku – link
Prezentacja z konferencji – link
Wywiad z COO Grupy AB – http://infostrefa.com/
Raport okresowy Grupy AB – link