Data: 16 września 2022 roku
Tematyka: Omówienie sytuacji Grupy Amica po H1 2022
Amica przygotowana na sezonowo najlepszy czwarty kwartał
Grupa Amica ma za sobą trudny drugi kwartał 2022 roku, w którym zanotowała stratę operacyjną na poziomie 20 mln zł. W całym wymagającym pierwszym półroczu skonsolidowany wynik EBITDA spadł do 25 mln zł, co skutkowało startą na poziomie netto w wysokości 4,5 mln zł [więcej tutaj].
– Patrząc na sprzedaż lipca i sierpnia, patrząc na sytuację we wrześniu, można założyć, że trzeci kwartał będzie jeszcze trudniejszym okresem, w którym strata kwartalna może się pogłębić. Natomiast nieco bardziej optymistycznie patrzymy na czwarty kwartał, w którym liczymy na tradycyjne sezonowe ożywienie sprzedaży sprzętu grzejnego, jaki produkujemy we Wronkach. Jesteśmy na to przygotowani i jest to dla nas ważne ze względu na wolumeny sprzedaży, marże oraz wykorzystanie mocy wytwórczych naszej fabryki. Mamy odpowiednio zwiększone stany magazynowe, przy czym optymalizujemy jakościowo zapasy i do końca roku spodziewamy się istotnego spadku wartości tej pozycji bilansowej – wskazał Michał Rakowski, CFO Grupy Amica.
Wzrost sprzedaży w pierwszym półroczu zanotował region zachodni, Polska i Skandynawia. Zniżki obrotów widać na rynkach południowych, co ma związek z sytuacją ekonomiczną w Rumunii, Bułgarii czy na Węgrzech. Spadki były widoczne również w naturalny sposób na Wschodzie, natomiast widać tu pozytywne tendencje – bardzo mocne zmniejszenie należności i transfer gotówki do Polski, a także odbudowywanie rynku ukraińskiego.
– Wznowione zostały ubezpieczenia należności w Ukrainie, mamy na tym rynku obecnie wyższą sprzedaż niż planowaliśmy jeszcze przed wojną. Rozwijamy również sprzedaż w regionie Azji Centralnej dzięki naszej spółce w Kazachstanie – wskazał CFO Grupy Amica.
Jak rysują się perspektywy roku 2023 dla branży AGD?
– Wskaźniki makroekonomiczne wskazują na spowolnienie gospodarcze w Europie, więc należy podchodzić do przyszłego roku z ostrożnością. O spowolnieniu wielokrotnie mówiłem, bo po dwóch bardzo dobrych latach covidowych spodziewaliśmy się sporego obniżenia popytu na AGD, gdyż to nie jest sprzęt pierwszej potrzeby. Wobec wysokich kosztów inflacji należy spodziewać się, że popyt będzie spadał i to jest normalny proces – powiedział Michał Rakowski.
Istotne wzrosty bazy kosztowej producentów AGD skutkują konsekwentnymi podwyżkami cen sprzętów. Amica wpisuje się w ten obraz.
– Od drugiej połowy roku, od lipca, wprowadzamy podwyżki. Są one niezbędne, aby gonić koszty, szczególnie materiałowe, które są na niezwykle wysokim poziomie. Wygląda to różnie na poszczególnych rynkach, dostosowujemy się do sytuacji rynkowej – wskazał szef finansów Grupy Amica.
Amica liczy na spadek cen frachtu, co pomoże rentowności sprzedaży towarów kupowanych na Dalekim Wschodzie. W zakresie stali firma zawarła kontrakty na I kw. po cenach z czerwca. Jednocześnie jednak, o ile koszty energii elektrycznej i gazu nie były nigdy dominującym kosztem wytwórczym Amiki, o tyle wzrost cen nośników energii dotyka również Grupę pośrednio, poprzez wzrost kosztów dostawców.
Amica na inwestycje w pierwszym półroczu wydała 44 mln zł, przy czym zamraża obecnie inwestycje w zwiększanie mocy produkcyjnych.
– Co jednak ważne, kontynuujemy inwestycje w automatyzację i digitalizację. W rezultacie nasz całoroczny CAPEX powinien zamknąć się na poziomie 70 mln zł – zapowiedział Michał Rakowski.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki:
Informacja prasowa nt. wyników H1 2022