Data: 7 października 2022 roku

Temat: Omówienie sytuacji Grupy Mercator Medical po H1 2022

 

Rynek rękawic wciąż szuka równowagi, Mercator Medical skupia się na ochronie nadwyżek finansowych przed inflacją

 

Grupa Mercator Medical w pierwszej połowie 2022 roku zanotowała 149 mln zł przychodów ze sprzedaży, co jednak nie było wprost porównywalnym wynikiem rok do roku ze względu na przekierowanie znacznej części produkcji ze swojej fabryki do własnej sieci dystrybucji.

Przed pandemią notowaliśmy CAGR przychodów na poziomie 24%. Chcemy kontynuować te wzrosty po ustabilizowaniu sytuacji rynkowej – wskazał Szymon Śliz, zastępca Dyrektora Finansowego Mercator Medical S.A.

Nowej równowagi rynkowej nie zobaczymy jednak prawdopodobnie zbyt szybko.

– MARGMA zakłada, że będzie to w okresie 6-9 miesięcy, co oceniamy za dość optymistyczny scenariusz. Okres przejściowy, okres kryzysu zarówno dystrybucji, jak i produkcji po pandemii jest czymś naturalnym i zakładanym przez nas, natomiast wydaje się zdecydowanie dłuższy, niż pierwotnie szacowała branża. Z kolei ceny rękawic są obecnie ekstremalnie niskie, na co wpływ ma agresywna polityka cenowa producentów chińskich, wspieranych dopłatami eksportowymi. Wiele wskazuje jednak na to, że jesteśmy przy dnie cenowym, że ceny rynkowe rękawic zaczną już rosnąć, w tym ze strony chińskich dostawców – powiedziała Monika Żyznowska, Wiceprezes Zarządu Mercator Medical S.A.

Wskazała jednocześnie na bardzo dużą nadpodaż rękawic w skali globalnej.

– Szacunki mówią o około 150 mld szt. w tym roku, w przyszłym może być to nawet więcej w związku z uruchamianiem kolejnych mocy produkcyjnych. Rynek szuka nowej równowagi, a wraz z wyprzedażą dużych zapasów w kanałach sprzedaży będzie odbudowywał się też popyt. Obecnie na rynku widać jeszcze nawet zapasy z czasów zakupów covidowych – dodała Wiceprezes Monika Żyznowska.

Dotychczasowy spadek cen rynkowych i wolumenów poskutkował zniżką realizowanych marż.

– Drugi kwartał był pierwszym okresem po pandemii, w którym zanotowaliśmy ujemne marże EBITDA w obu segmentach działalności – zauważył Wojciech Matus, zastępca Dyrektora Finansowego Mercator Medical S.A.

W rezultacie skonsolidowana strata EBITDA drugiego kwartału (-14 mln zł) zniwelowała dużą część dodatniego wyniku pierwszego kwartału (+17 mln zł). Na poziomie netto strata Grupy za całe półrocze wyniosła 2,2 mln zł.

Grupa Mercator Medical posiadała na koniec czerwca 439 mln zł gotówki i aktywów finansowych, a jej priorytetem pozostaje ochrona realnej wartości tych nadwyżek kapitałowych w otoczeniu inflacyjnym.

– Co miesiąc mamy do analizy różne potencjalne cele akwizycyjne, ale nie zdecydowaliśmy się do tej pory na żadną transakcję, gdyż albo nie byliśmy przekonani do samego biznesu, albo po prostu oczekiwania co do wyceny były abstrakcyjne. Do wypłacenia dywidendy musimy odbudować kapitały w polskiej spółce, notowanej na GPW. Dlatego teraz musimy inwestować nasze zasoby w możliwie efektywny sposób w obliczu globalnej inflacji – podkreśliła Wiceprezes Żyznowska.

– Usilnie pracujemy zarówno nad obniżką kosztów, jak i nad zmianą portfolio produktowego, nad odzyskaniem klientów sprzed COVID-u. Prowadzimy wzmożoną akcję, by poprawić zyskowność obu naszych części biznesu i jesteśmy optymistycznie nastawieni do tego, że nam się to uda – dodała Monika Żyznowska.

Omówiła również finalizowaną budowę trzeciej fabryki rękawic w Tajlandii oraz inne kwestie rynkowe i korporacyjne.

Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej, w tym w nagraniu wideo konferencji.

 

Linki:

Prezentacja z konferencji

Raport okresowy Grupy Mercator Medical