Data: 3 kwietnia 2024 r.

Temat: Omówienie sytuacji Grupy Amica po roku 2023

 

Amica zawalczy o lepsze wyniki, finalizuje nową 10-letnią strategię

 

Grupa Amica ma za sobą rok niskiego popytu na sprzęt AGD w Europie, co poskutkowało spadkiem przychodów o 17% rdr. Jednocześnie jednak spółka potrafiła zwiększyć rentowność i poprawić wyniki finansowe.

Zanotowaliśmy bardzo wysokie pozytywne dynamiki wyników rok do roku, choć przez wzrost CIT i wysokie koszty finansowe pozostaliśmy jeszcze na poziomie netto w strefie lekko minusowej. Pokazaliśmy, że potrafimy szybko podejmować właściwe decyzje, potrafimy dostosować się do sytuacji i dbać o efektywność. Przed nami na pewno działania nad efektywną stopą podatkową i kosztami finansowania – wskazał Michał Rakowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansów i HR w Grupie Amica.

Grupa Amica liczy, że w drugiej połowie br. może zacząć polepszać się otoczenie rynkowe dla producentów AGD.

W pierwszym kwartale nie odczuliśmy jeszcze poprawy popytu na AGD w Europie, natomiast na pewno nie zamierzamy obniżać cen. Tym bardziej, że w drugim kwartale możemy już odczuć wzrost cen frachtów ze względu na ich wydłużenie przez sytuację na Morzu Czerwonym. Na pewno będziemy walczyć o wzrost przychodów i EBITDA – wskazał Wiceprezes Rakowski.

O ile Amica zanotowała w zeszłym roku spadki we wszystkich regionach sprzedaży, o tyle pozytywne tendencje było widać w należącym do regionu wschodniego obszarze Azji Centralnej.

To właśnie na tym rynku widzimy duży potencjał rozwoju, pozyskujemy nowych klientów, nowe kanały sprzedaży. Nie mamy jednocześnie żadnych sygnałów, aby dochodziło do reeksportu naszych produktów do Rosji np. z Kazachstanu. Dodatkowo na pewno stawiamy na wzrost w Polsce i Europie Południowo-Wschodniej. To o tyle ważne, że chcemy na tych rynkach rekompensować wyjście z rynku rosyjskiego, którego znaczenie od dłuższego czasu systematycznie ograniczaliśmy – powiedział Michał Rakowski.

Amica definitywnie zakończyła działalność operacyjną w Rosji, redukując przez ostatnie dwa lata skalę tamtejszej działalności oraz transferując możliwe środki finansowe do Polski. Obecnie budowana w Rosji marka Hansa została wydzierżawiona jednej z lokalnych firm handlowych.

Z kolei Amica dzierżawi od kilku lat markę Fagor i pokładamy w niej duże oczekiwania co do wykorzystania potencjału rynków Półwyspu Iberyjskiego czy też Francji –wskazał CFO Amiki.

Dodał także, że wiele kwestii co do kierunków rozwoju Grupy Amica odsłoni finalizowana strategia 10-letnia na lata 2024+. Jej prezentacji można spodziewać się w okresie maj-czerwiec br.

Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej oraz w nagraniu wideo z konferencji.

Linki:

Prezentacja z konferencji

Informacja prasowa o wynikach Grupy Amica

Raport okresowy Grupy Amica za rok 2023