Data: 12 grudnia 2024 roku
Temat: Omówienie sytuacji Grupy Mercator Medical po Q3 2024
Cła na chińskie rękawice mogą zmienić oblicze rynku, Mercator Medical rozwija wszystkie obszary biznesowe
Grupa Mercator Medical zanotowała w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku 393,3 mln zł przychodów ze sprzedaży (+12% rdr) oraz wypracowała wynik EBITDA wyższy o 41-42 mln zł rdr wyniki. W samym trzecim kwartale br. przychody wzrosły o 18% rdr, do 139,5 mln zł, wynik EBITDA drugi raz z rzędu po sześciu kwartałach na minusie utrzymał się w strefie dodatniej, a strata operacyjna została zredukowana.
– Trzeci kwartał pokazuje kontynuację pozytywnych trendów, chociaż walczymy nadal o rentowność, zwłaszcza segmentu dystrybucyjnego. Segment produkcyjny pokazuje bardzo pozytywne trendy rentowności. Wpływ sytuacji między Chinami a Stanami Zjednoczonymi pozwala nam przypuszczać, że trend ten zostanie utrzymany w pierwszej połowie 2025 r. – powiedziała Prezes Monika Żyznowska.
Jej zdaniem, za wcześniej jednak na jednoznaczne prognozy co do globalnego rynku rękawic, choć jednocześnie przesądzone już wprowadzenie wysokich ceł na chińskie rękawice jednorazowe przez USA może zmienić dość dużo na poszczególnych rynkach.
– Dużo rękawic nadal jest wysyłanych z Chin do USA. W naszej fabryce w Tajlandii zauważamy wzrost cen i ich akceptację u klientów amerykańskich. Możemy spodziewać się, że ta tendencja utrzyma się na początku przyszłego roku, ale należy pamiętać, że w momencie, gdy Chiny stracą opłacalność sprzedaży do Stanów Zjednoczonych, prawdopodobnie cała produkcja malezyjska, wietnamska, tajska będzie przekierowana w stronę rynków amerykańskich, a Chiny przekierują większość swojej produkcji w stronę Europy. To może oznaczać dla części europejskiej, dla naszej dystrybucji, spadek cen. To nie jest jeszcze widoczne, ale spodziewamy się, że może być widoczne w przyszłym roku –wskazała CEO Grupy Mercator Medical.
Zwiększenie popytu na rękawice jednorazowe spoza Chin w USA może sprawić, że producenci z Malezji czy Tajlandii uruchomią więcej posiadanych mocy produkcyjnych, które obecnie są niewykorzystywane. Mercator Medical posiada w Tajlandii trzy zakłady produkcyjne, z uwagi na ograniczony popyt pocovidowy i rekordowo niskie ceny rynkowe wstrzymana została produkcja w najstarszym z posiadanych zakładów.
– Rozważamy przywrócenie produkcji w fabryce nr 1 i uruchomienie czterech podwójnych linii produkcyjnych. Wygląda na to, że zwiększenie popytu związane z nałożonymi przez USA cłami na Chiny spowoduje, że będziemy mieć zamówień na tyle dużo, że będziemy mogli o tym myśleć –powiedziała Prezes Żyznowska.
Jednocześnie Mercator Medical rozszerza w dystrybucji asortyment włókninowy i komplementarny względem rękawic.
Poza segmentem produkcyjnym rękawic i segmentem dystrybucyjnym Grupa Mercator Medical rozwija również segment nieruchomościowy, dla którego powołała w zeszłym roku spółkę celową Mercator Estates. Pierwszy duży, samodzielny projekt został ogłoszony w końcówce października – był to zakup dwóch zabytkowych kamienic w prestiżowej lokalizacji w centrum Krakowa (wartość transakcji 11 mln euro), które zostaną przekształcone w apartamentowce segmentu premium.
– Wyłoniliśmy ścisłe grono architektów, z których wybierzemy jedną spółkę do dalszej współpracy. Z końcem przyszłego roku lub początkiem 2026 r. będziemy mówić o pozwoleniu na budowę i rozpoczęciu inwestycji. Patrzymy na te projekty nieruchomościowe w cyklach czteroletnich – wskazała CEO Grupy Mercator Medical.
– Pracujemy nad kolejnymi projektami deweloperskimi. Zwiększyliśmy zespół i będziemy chcieli sfinalizować kolejne projekty. Chcemy zainwestować 150 mln zł w przyszłym roku – dodała Prezes Monika Żyznowska.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki: