Data: 12 grudnia 2023 roku

Tematyka: Omówienie sytuacji Grupy Mercator Medical po Q3 2023 i perspektyw na kolejne okresy

 

Mercator Medical wciąż widzi trudną sytuację na rynku rękawic, rozwija segment nieruchomościowy

 

Grupa Mercator Medical ma za sobą udany kwartał biznesu dystrybucyjnego, który zanotował dodatnią rentowność na poziomie EBITDA po wielu kwartałach generowania strat, które nadal są rzeczywistością segmentu produkcyjnego. Zyski z inwestycji nadwyżki finansowej na rynkach finansowych nie zniwelowały ujemnego wyniku biznesu operacyjnego [więcej tutaj]. Szczegółowe kwestie związane z rezultatami finansowymi omówili zastępcy dyrektora finansowego – Wojciech Matus i Szymon Śliz. Uwaga uczestników spotkania skupiała się jednak na tendencjach i przyszłości.

Nie można jeszcze powiedzieć, że tendencja z segmentu dystrybucyjnego będzie trwała. Wykonaliśmy dużo pracy nad optymalizacją kosztową, wyprzedaliśmy też już drożej kupowane zapasy, ale konieczność dalszych obniżek cen w dystrybucji nie była dla nas korzystna. W produkcji sytuacja jest stabilnie zła, a nasze działania skoncentrowały się na ograniczeniu kosztów, maksymalizacji efektywności. Wykorzystujemy pełne moce fabryk nr 2 i nr 3, produkcja w najstarszej fabryce nr 1 pozostaje zawieszona – wskazała Monika Żyznowska, Wiceprezes Zarządu Mercator Medical S.A.

Jak wskazują źródła branżowe, największy z producentów rękawic ograniczył wykorzystanie mocy produkcyjnych o 70%, inni producenci również po kilkadziesiąt procent. Nie widać na rynku chęci zwiększania podaży, bo to oznaczałoby zwiększanie strat. Mamy wciąż nadzieje, że rynek się ustabilizuje na poziomie równowagi akceptowanej przez producentów, ale trudno powiedzieć czy i kiedy się to może wydarzyć – dodała Wiceprezes Żyznowska.

Mercator Medical koncentruje się obecnie na dywersyfikacji źródeł przychodów poza biznesem rękawiczkowym.

Przez ostatnie lata deklarowaliśmy chęć przejęć, zawiązania JV z podmiotami z naszej branży. Analizowaliśmy wiele projektów, ale finalnie z różnych przyczyn żaden nie znalazł finalizacji. W tym momencie nie rozważamy zakupu mocy produkcyjnych lub budowy kolejnych fabryk. Nie mogę powiedzieć, że zupełnie wygasiliśmy proces poszukiwania spółek do zakupu, ale wygasiliśmy go w znacznym stopniu i koncentrujemy się na dywersyfikacji od sektora rękawiczkowego – powiedziała Wiceprezes Grupy Mercator Medical.

Pod koniec czerwca br. Mercator Medical utworzył spółkę zależną Mercator Estates, której celem jest wydzielenie i rozwój działalności deweloperskiej w ramach grupy w oparciu o posiadane nadwyżki kapitałowe (spółka pozostaje praktycznie bez zadłużenia finansowego). Zgodnie z pierwotnymi założeniami, w perspektywie połowy przyszłego roku w projekty deweloperskie mogłoby zostać zainwestowane około 150 mln zł, w szczególności w inwestycje mieszkaniowe i komercyjne, prowadzone samodzielnie lub z partnerami. Możliwe jest też zwiększenie zaangażowania w segment deweloperski po ocenie realizacji pierwszego etapu jego rozwoju.

Obecnie mamy sporo projektów na stole, które przekraczają kwotę 150 mln zł, ale nie jestem w stanie w tym momencie powiedzieć, które będą sfinalizowane. Jest na to za wcześnie. To jest biznes ogólnopolski, rozważamy inwestycje w projekty w całej Polsce– wskazała Wiceprezes Monika Żyznowska.

 

Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.

 

Linki:

Prezentacja z konferencji

Informacja prasowa

Raport okresowy